رئیس سازمان پژوهش
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: تحقق تغییر در فرهنگ برنامه درسی و آموزشی جزء سختترین تغییرات در نظام آموزش و پرورش است.
لطیفی گفت: حوزه دوم مأموریتی سازمان پژوهش، تأمین و تولید مواد آموزشی است که در صدر مواد آموزشی، کتابدرسی قرار گرفته است؛ اما تولیدات سازمان پژوهش در زمینه مواد آموزشی به کتاب درسی منحصر نمیشود. ما بهغیر از کتاب درسی در حوزه تولید مجلات رشد و تولید محتواهای چندرسانهای خصوصاً در قالب رمزینههای پاسخسریع که در کتاب درسی درج شده فعال هستیم. همچنین دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان محتواهای متنوعی که بهمنظور فعالیتهای تکمیلی حوزه آموزش و یادگیری انجام میشود مشغول فعالیت هستند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: حوزه سوم موضوع ساماندهی مواد آموزشی است. هرچند خود سازمان بهطور مستقیم در تولید آنها نقشی نداشته باشد. لیکن از آن جهت که بتوان زیستبوم تولید مواد آموزشی متناسب با نیاز مدارس را ساماندهی کرد، برای سازمان با استناد به مصوبات قانونی موجود مأموریت تعریف شده است.
حجتالاسلام لطیفی گفت: سازمان جشنوارههای متعددی را برگزار میکند که کموبیش با آنها آشنا هستید، اعم از جشنواره بینالمللی فیلم رشد، جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد که نقش بسیار خوبی در فعالکردن جامعه تعلیموتربیت و همچنین معلمان و همکاران ما در تولید محتواهای آموزشی و استفاده از آنها ایفا میکند. جشنواره ملی کتاب رشد که از قدیمیترین جشنوارههای کتاب است و نقش بسیار مؤثری در شناسایی و ساماندهی کتابها و منابع تربیتی مورد استفاده دانشآموزان دارد. چهارمین جشنواره سازمان جشنواره عکس و تصویرگری رشد است که برای تأمین تصویرگریها و عکسهای موردنیاز کتابهای درسی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: حوزه چهارم مأموریتی سازمان، پژوهش است. در حوزه پژوهش بخشی از فعالیتها در خود سازمان پژوهش و برنامهریزی انجام میشود که عمدتاً پژوهشهایی مربوط به برنامهریزی درسی و تألیف نگارش کتابدرسی یا تولید محتوا است. بخش دیگر فعالیتهای پژوهشی در پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش انجام میشود.
علی لطیفی گفت: ما معتقدیم که برنامهریزی درسی بدون ترویج و اشاعه مناسب، زمینه اجرای مساعد را پیدا نخواهد کرد. ما همیشه با چالشی مواجهه هستیم که از جنس فاصله میانبرنامه درسی اجرا نشده و اجرا شده است. قطعاً بخشی از این فاصله باید بهوسیله اشاعه از بین رود. با اهمیت این حوزه، اما گاهی این بخش سازمان در زمینه اشاعه نادیده گرفته شده است. ما در دوره جدید بنای خود را در سازمان گذاشتهایم که این بخش از سازمان را هم بهصورت جدیتری پیگیری کنیم.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پایان با اشاره به ضرورت تغییر در فرهنگ برنامه درسی آموزشوپرورش اذعان داشت: معتقدیم تحقق این مأموریتها نیازمند تغییری در کل فرهنگ برنامه درسی آموزشوپرورش است و تغییر در فرهنگ از جمله سختترین تغییرها است. تغییرات سخت قطعاً نیازمند پشتیبانی شخص وزیر محترم آموزشوپرورش و همه کارکنان آموزشوپرورش است. امید است که بتوانیم در این راه سربلند باشیم.
source