Wp Header Logo 2874.png

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ آیین اختتامیه بخش علمی نخستین کنگره بین‌المللی حضرت علی‌بن امام محمد باقر علیه‌السلام اولین سفیر اهل‌بیت علیهم‌السلام در ایران با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از اساتید و فضلای علمیه و شخصیت‌های فرهنگی کشور مردم و دوستداران اهل بیت در مشهد اردهال کاشان آغاز شد.

مراسم رسمٱ با قرائت آیاتی از کلام الله مجید، سرود جمهوری اسلامی ایران و بیانیه آیت الله سبحانی آغاز شد.

محمدحسین رجبی دوانی دبیر کمیته علمی کنگره علی بن محمد باقر علیه‌السلام ضمن محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان در این مراسم گفت: در شش محور فراخوان مقاله داده شد و عزیزانی که به این موضوع علاقه‌مند بودند، از حوزه و دانشگاه و شخصیت‌های علمی، مقالات متعددی را در محورهای مدنظر برای همایش ارسال کردند. 128 مقاله دریافت شد و بعد از بررسی‌های داوران، 32 مقاله‌ی برگزیده، برای چاپ و انتشار آماده و به زودی منتشر خواهد شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: امیداوریم این نشست‌ها و همایش‌ها سبب افزایش آگاهی هرچه بیشتر مردم ایران با مقام والای علمی و شخصیت‌های معنوی امامزادگان ما شود. همان‌ها که نقش برجسته‌ای در گسترش معارف عترت و آموزه های تشیع داشتند. کشور ما افتخار این را دارد که میزبان هزاران امامزاده است که ذیل پرتو مقدس امام رضا علیه‌السلام در سراسر این کشور سبب آرامش روح و روان مردم ما و پناه ستمدیدگان از دیرباز بوده‌اند. این کنگره در راستای عمل کردن به فرمایش پیامبر اکرم جهت محبت و مودت به اهل بیت و فرزندان ایشان است.

رجبی دوانی ادامه داد: شیعه در هر کجایی که هست، عشق به اهل بیت و محبت به خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله را نشان داده است. ما افتخار داریم که پیرو این خاندان هستیم. راه نجات و سعادت پیروی از ایشان است. امام سجاد علیه‌السلام در صلوات شعبانیه خطاب به خداوند عرضه می‌دارد «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ؛ الْفُلْكِ الْجَارِیَةِ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ یَأْمَنُ مَنْ رَكِبَهَا وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا؛ الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللاَّزِمُ لَهُمْ لاَحِقٌ»؛ یعنی اهل بیت کشتی نجات در دریاهای طوفانی هستند. هرکه در کشتی اهل بیت بنشیند، در این دریای متلاطم نجات می‌یابد و هرکه آن را رها کند، غرق می‌شود. هرکه جلو بزند، از دین خارج شود و هرکه عقب بماند، نابود می‌شود و هرکه با آنها ملازم باشد، به آنها ملحق می‌شود. یعنی تنها راه نجات، اتصال به کشتی عترت است. در این صورت، نه تنها نجات می‌یابد، بلکه ملحق می‌شود.

در ادامه این مراسم،  سرودی در وصف حضرت علی بن محمد باقر(ع) خوانده، سپس فیلمی از لحظات زیارت رهبر معظم انقلاب از این امامزاده شریف در کاشان پخش شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم با اشاره به تاریخ امامزادگان گفت: این بزرگواران از حکومت‌های ظالم هجرت کرده و در نقاط مختلف برای فرهنگ و دین تلاش کردند. در ایران اسلامی نیز، آن‌ها در زمان بنی‌عباس حکومت تشکیل دادند، مبارزه کردند و به شهادت رسیدند. امروز وقتی درباره سبک زندگی، مجاهدت و حرکت فرهنگی صحبت می‌کنیم، باید باور داشته باشیم که مجاهدت با مال و جان بر اساس تعالیم قرآن و اهل بیت، موجب نجات از عذاب الهی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین، این فضاها، امامزادگان و مساجد نه تنها از نظر کالبدی برای ما اهمیت دارند، بلکه از نظر روحی، روانی، فرهنگی و باورهای دینی نیز دارای اهمیت هستند. به همین دلیل، حتی اگر مردم ما با مشکلات مادی مواجه شوند و آسیب‌های معنوی ببینند، وقتی در این محیط‌ها قرار می‌گیرند، آرامش می‌یابند. این کنگره‌ها به ما یادآوری می‌کنند که نباید به غفلت بزرگ دچار شویم و از این نکته غافل شویم که فرهنگ جهاد، شهادت، مجاهدت و ایمان به سنت‌های الهی است که ما را از نظر مادی و معنوی در این دنیا عزت و قدرت می‌دهد.

قالیباف ادامه داد: امروز در جنگ ترکیبی قرار داریم و برای موفقیت در این عرصه نیازمند تقویت فرهنگی و آماده‌سازی جوانان بر اساس اصول دینی هستیم. اگر نتوانیم از سطح خدمات و امکانات در مساجد و سایر مکان‌های فرهنگی استفاده کنیم، موفق نخواهیم شد.

رئیس مجلس گفت: تأکید می‌کنم که مسئولین باید بدانند که کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و تمام جنبه‌های زندگی مردم، به طور مستقیم بر باورهای آن‌ها تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل، باید به یاد داشته باشیم که اگر امروز دغدغه اسلام، اهل بیت و شهدا را داریم و به عنوان خدمتگزار و سرباز مردم عمل می‌کنیم، باید کارآمدی دین در عرصه اجتماع را به اثبات برسانیم. مسئولیت ما این است که به عنوان نمایندگان دین در قدرت، در هر موقعیتی که قرار داریم، به انجام این وظیفه بپردازیم. مردم نیز نشان داده‌اند که در هر عرصه‌ای که مسئولان و به ویژه ولی امر مسلمین خواسته‌اند، با تمام قدرت به میدان آمده‌اند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با بیان اینکه حضرت دخالتی در امر وحی نداشت، افزود: ایشان هرآنچه خدا به آن حضرت وحی کرده ابلاغ کرده است و از این رو خلقت، سخن و رفتار پیامبر برای آن است که وحی الهی را به مردم برساند. ایشان در واقعه غدیر باید موضوعی را اعلان کند تا رسالت پیامبری کامل شود و این یک امر مهم در رسالت نبوی و همان مسئله ولایت است.

وی با اشاره به اینکه آینده جهان برای انسان‌های پاک است، تأکید کرد: برای نعمت ولایت در طول تاریخ اسلام خون‌های پاک نثار شده است و شهدای مدافع حرم، دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، شهدای غزه، مدافع وطن و سایر شهدا خون پاکشان را نثار اسلام و انقلاب کردند.

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه بر اساس حوادثی که در لبنان و فلسطین اشغالی اتفاق می‌افتد، استنباط می‌شود که دشمن تلاش می‌کند با اسلام مقابله کند، تصریح کرد: با وجود تمامی توطئه‌های دشمن اما پیروزی برای اسلام است.

وی افزود: ما باید محضر کلام اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بنشینیم و یاد بگیریم. مردم این خطّه از امام باقر علیه‌السلام درخواست کردند سفیری را به منطقه اعزام تا معارف اهل بیت را به مردم ارائه دهد.

در انتهای این مراسم از برگزیدگان کنگره بین المللی علی بن محمد باقر علیه‌السلام تجلیل به عمل آمد و در پایان، کتاب‌های و اشعار کنگره با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام خاموشی رئیس اوقاف و امور خیریه، حمید مقدم‌فر رئیس کنگره رونمایی شد.

انتهای پیام/

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *