Wp Header Logo 3448.png

همشهری آنلاین– زهرا رفیعی: سال ۱۳۸۷ دولت احمدی‌نژاد اعلام کرد که حداقل ۵ میلیون نفر باید از تهران بیرون بروند و به همین منظور علاوه بر افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصد حقوق، هزینه جابجایی و سفر، ویزیت رایگان توسط پزشک سالی دوبار، تسهیلات وام بانکی بابت ودیعه مسکن و خرید خودرو و … دسترسی به امکانات ورزشی به برخی از استان‌ها اجازه داد که به کارمندان منتقل شده از تهران، زمین مسکونی بدهند. این زمین در استان گیلان از جیب طبیعت و تالاب ساحلی بوجاق داده شد. بدون اینکه پروژه نجات تهران به نتیجه برسد.

ولع فروش زمین‌های تالابی گیلان

رامین(محمد) محمدیان، فعال محیط زیست: «پارک ملی بوجاق (ثبت به عنوان مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست) سال ۸۱ در روزنامه رسمی به ثبت رسید. سال ۸۷ مصوبه‌ای در دولت یازدهم به تصویب رسید که بر اساس آن کارکنان بخش دولتی که اصالتا گیلانی هستند و در پایتخت زندگی و کار می‌کنند به منظور بازگشت به گیلان، زمین مسکونی به آنها داده شود. این مصوبه در همان سال ۸۷ به بحثی بین محیط زیست، وزارت کشور، وزات راه و شهرسازی و فعالان محیط زیست تبدیل شد.

قطعه زمین ۹۰ هکتاری که به این مصوبه اختصاص یافت، در همان زمان هم درگیر مشکلاتی مثل تغییر کاربری اراضی کشاورزی به زمین مسکونی و همچنین محل دپوی زباله بود ولی به اسم کارکنان انتقالی از پایتخت، زمین‌ها از کشاورزان گرفته شد و حتی زباله‌های دپو شده نیز جمع آوری شد.

زمین ۹۰ هکتاری پس از تسطیح توسط شهرداری کیاشهر در سال ۸۸، به بیش از ۲ هزار قطعه تقسیم شد و به کارکنانی که تمایل به جابجایی داشتند، واگذار شد و در ازای هر قطعه ۳ میلیون تومان به شهرداری توسط متقاضی زمین پرداخت شد. وقتی زمین‌ها تقطیع شد تازه فعالان محیط زیست از موضوع خبردار شدند چرا که بخشی از زمین ۹۰ هکتاری در محدوده «حریم و بستر» پارک ملی خشکی دریایی بوجاق و یا تالاب ساحلی بوجاق قرار دارد.

با توجه به شکایت فعالان محیط زیست، این طرح با جریمه شهردار وقت، تا سال‌ها مسکوت ماند. این روزها دوباره با ورود سلبریتی‌ها به فضای مجازی دوباره جان گرفته است. ضمن اینکه علنا کارمندان بخش دولتی ساکن در تهران، نه تنها محل کارشان که محل زندگیشان را هم تغییر ندادند و اکثرشان زمین واگذار شده را هم فروختند.

در این بین در سال ۱۳۹۵ هم بدون تشریفات قانونی و اداری، سازمان حفاظت محیط زیست بخشی از پارک ملی بوجاق را بر خلاف آگهی روزنامه رسمی، به نفع این زمین ۹۰ هکتاری و به اسم طرح تدقیق نقشه‌های مناطق چهارگانه سازمان از مناطق چهارگانه خارج کرد و تا کنون به تصویب شورایعالی محیط زیست نرسانده است.

اخیرا فعالان محیط زیست توانستند بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، نقشه دقیق حدنگاری شده توسط وزارت نیرو از تالاب بوجاق را بدست آورند که بر اساس آن مطمئن شدند که بخشی از زمین‌های ۹۰ هکتاری یعنی حدود ۳ هکتار در محدوده تالاب است.

بخشی از زمین‌ها سند دارد و از نظر وزارت راه و شهرسازی، ساخت خانه در آنجا بدون توجه به اینکه این زمین‌ها در اراضی ساحلی است، قبلا زمین کشاورزی بوده و تغییر کاربری داده شده و … منعی ندارد. بخشی از مالکان شروع به ساخت و ساز کرده‌اند در حالی که این شهرک ۹۰ هکتاری همچنان فاقد تصفیه خانه مرکزی است و شهرداری نباید بدون تصفیه خانه، پروانه ساخت دهد.

ساخت خانه در زمین‌های تالابی به همراه خود معضلاتی مثل پشه، گاز متان، پسروی و پیشروی آب دریای خزر به دلیل نوسانات طبیعی و داز مدت، سیل‌های فصلی در بالادست و … را دارد. سرمایه‌گذاری در این زمین‌ها فارغ از اینکه ساخت و ساز غیر مجاز در حریم و بستر تالاب است، سرمایه‌گذاری منطقی نیست؛ هر چند ولع خرید زمین در استان‌های شمالی از این حرف‌های علمی نیز گذشته است.»

تالاب خواری با سلبریتی بازی ؛ ۳ هکتار از زمین های پارک ملی و تالاب بوجاق در فضای مجازی به فروش گذاشته شد
خط آبی حریم تالاب، خط قرمز بستر تالاب

پارک ملی بوجاق : ۳۴۴۷ هکتار

هم پوشانی زمین دولتی با تالاب حدود ۳ هکتار

زمین های واگذار شده دولتی ۹۰ هکتار (۲۳۰۰ قطعه)

۱۳۸۷: تصویب واگذاری زمین‌های حریم و بستر تالاب

۱۳۹۵: دستکاری در محدوده ثبتی تالاب

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *