Wp Header Logo 3482.png

گروه دیپلماتیک – همشهری آنلاین:‌ «حمله، بازداشت، تهدید جانی و سانسور از جمله هزینه‌هایی است که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه برای روایت آنچه که در نزدیک به یک سال گذشته در غزه گذشته، می‎پردازند.» آنچه که خواندید جمله آغازین گزارش اخیر کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) است.

رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین اقدام خود علیه رسانه‌ها، دفتر شبکه الجزیره را در رام‌الله در کرانه باختری اشغالی را تعطیل کرده است. صهیونیست‌ها پیش از نیز با تلاش برای به حداقل رساندن اطلاع رسانی درباره جنایات نسل‌کشانه در نوار غزه و علیه فلسطینیان، فعالیت رسانه‌های مختلف از جمله الجزیره را به شدت محدود کرده بودند.

جایگاه این رژیم در رتبه جهانی آزادی مطبوعات 101 از 180 و پایین‌تر از سنگال و آنگولا قرار دارد. برخی از خشونت‌ها و محدودیت‌های سیستماتیک علیه روزنامه‌نگاران عبارتند از:

  • قتل‌عام حداقل 173 خبرنگار و دست‌اندرکاران رسانه‌ای از ابتدای حملات به نوار غزه
  • قتل بیش از 39 روزنامه‌نگار در ماه نخست حملات به غزه
  • وضع مقررات سختگیرانه‎ای برای انتشار اطلاعات از سوی ارتش از ابتدای جنگ غزه
  • افزایش 40 درصدی جنایت علیه رسانه‌ها در 6 ماه نخست سال 2024 (آمار مرکز فلسطینی برای توسعه و آزادی رسانه‌ها)
  • سقوط ۱۱ پله در شاخص سالانه آزادی مطبوعات جهانی در سال ۲۰۲۳ و تداوم این سقوط با نزول 4 پله‌ای در سال ۲۰۲۴
  • ارائه طرح دستگیری و مجازات روزنامه نگارانی که گزارش‌های مربوط به کابینه امنیتی را بدون تأیید منتشر می‌کنند از سوی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی
  • دو برابر شدن درخواست اشغالگران برای سانسور گزارش‌ها و مقالات رسانه‌ها (10527 مورد تا ماه می سال 2024)

سانسور گسترده و اعمال فشار بر رسانه‌ها در شرایطی است که تازه‌ترن تحقیقات یک سازمان غیرانتفاعی حاکی از آن است که سکوهای آنلاین و شرکت‌های بزرگ فناوری در طول جنگ غزه از همه راه‌ها برای خاموش کردن صدای حامیان فلسطین و سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های اشغالگران استفاده کرده‌اند. در گزاش سازمان حمله؛‌ مرکز عربی پیشرفت رسانه های اجتماعی که یک سازمان حامی فلسطین است، آمده: «سکوهایی مانند متا، ایکس، یوتیوب و شرکت‌های فناوری مانند گوگل و آمازون جنایت علیه فلسطینیان را تسهیل کرده و حتی از آن سود برده‌اند و تل‌آویو در برابر اتهام جنایت جنگی محافظت می‌کنند.»‌

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *