Wp Header Logo 3734.png

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از صندوق احیا بناهای تاریخی گفت: روندی که در مرمت و احیای صندوق در چند استان دیدم درست است و با رفع نواقص می‌توان بنا‌های بسیاری را مرمت و احیا کرد. آمار فعالیت‌های صندوق با گذشته قابل مقایسه نیست و پیشرفت‌های خوبی را شاهدیم.

تاکید وزیر میراث فرهنگی بر توسعه صنعت گردشگری کشور
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید رضا صالحی امیری در دیدار مدیرعامل و مدیران صندوق توسعه و احیای بنا‌های تاریخی افزود: در یک برنامه ۵ ساله باید مرمت، اقتصاد و مسایل حقوقی را در بنا‌ها مورد توجه قرار داد. راه نجات میراث و گردشگری برنامه کاربردی و امکان پذیراست. برای صندوق برنامه ۵ ساله تعریف کنید که با شرایط واقعی تنظیم و قابل اجرا باشد.
وزیر میراث فرهنگی با بیان این که بدون جذب سرمایه‌های مردمی نمی‌توان به رشد این حوزه شتاب داد افزود: باید از روزمرگی خلاص شد و برنامه‌محور گام برداشت. جذب گردشگران خارجی و عقب نماندن از کشور‌های همسایه، نیازمند هدف‌گذاری و فراهم کردن زیرساخت‌های حضور گردشگران است.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در آغاز این نشست به تشریح عملکرد و فعالیت‎های این صندوق پرداخت و گفت: صندوق در یکسال گذشته مشکلات خود را ارزیابی کرد و کوشید با رفع موانع سال گذشته ۴۷ بنا را مرمت و احیا کند. پارسال ۳۵۰ میلیارد تومان جذب سرمایه مردمی داشتیم.
شهاب طلایی شکری افزود: ۱۵۴ طرح داریم که از این تعداد ۴۲ بنا در حال طراحی، ۵۰ بنا در حال مرمت و ۶۲ بنا در حال بهره‌برداری است.
وی افزود: حدود ۳ هزار بنا در اختیار دستگاه‌ها و نهادهاست و حدود ۱۰ هزار بنا در مالکیت مردم که باید چالش‌های حقوقی و مرمت و بهره‌برداری این بنا‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد. بنا‌های ثبت شده بسیاری هست که باید مرمت‌شان اولویت وزارتخانه قرار گیرد.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا افزود: باید بسته‌های تشویقی برای ورود مردم به حفظ و احیای بنا‌های تاریخی تعریف شود.
طلایی اظهار داشت: تا پایان سال افتتاح بنا‌های بسیاری را خواهیم داشت. تاریخ شفاهی بنا‌ها را در برنامه داریم تا روایت تاریخی و فرهنگی این بنا‌ها هم حفظ شود. جامعه بهره‌برداران بنا‌های تاریخی را قصد داریم ایجاد کنیم. در حوزه صنایع دستی هم اداره مرتبط ایجاد شده است تا برنامه‌های حمایتی اجرایی شود.
وی تاکید کرد: اقتصاد میراث موضوع مهمی است که میراث فرهنگی کشور را با تحول روبرو خواهد کرد. نمایشگاه ملی مرمت و احیای بنا‌های تاریخی را در دستور کار داریم. خدمات فنی و مهندسی حوزه مرمت را در این نمایشگاه می‌توان به نمایش گذاشت.

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *