Wp Header Logo 3630.png

به گزارش همشهری آنلاین، و به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای هواشناسی کشور، تراز میانی جو یک پدیده نیست و فقط تراز میانی جو است.

صادق ضیائیان درباره سطوح مختلف جو به همشهری می گوید: «جو از سطح زمین شروع شده تا آنجایی که هوا در اثر جاذبه به زمین چسبیده است، ادامه دارد. ارتفاع جو در مناطق مختلف، متفاوت است. جو لایه های مختلفی دارد که به پایین ترین لایه آن، تروپوسفر گفته می شود. لایه بعدی آن استراتوسفر است. لایه های جو از سطح زمین به سمت بالا شامل تروپوسفر، استراتوسفر، مزوسفر، ترموسفر و اگزوسفر هستند. اگزوسفر به تدریج در قلمرو فضای بین سیاره ای محو می شود.»

پایین ترین لایه جو از سطح زمین، تروپوسفر نام دارد که ضیائیان توضیح می دهد: «تروپوسفر لایه ای است که ارتفاع کمی نسبت به سایر لایه ها دارد و ارتفاع آن بین 6 الی 14 کیلومتر متغییر است. برای مثال، در قطب ارتفاع آن کمتر و در استوا ارتفاع آن بیشتر است. لایه پایین از آن جهت مهمتر است که بشر در آن زندگی می کند. مرتفع ترین نقطه زمین قله اورست است و با ۸۸۴۸ متر در همین لایه پایینی قرار گرفته است.»

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای هواشناسی کشور می گوید: «بنابراین، تمام فعالیت بشری در لایه تروپوسفر است. در این لایه نقشه های هواشناسی تهیه می شود و نقشه های هواشناسی از تراز سطح زمین الی تراز بالای تروپسفر را در برمی گیرد که اصطلاحاٌ بالای جو نامیده می شود.»

او یادآور می شود: «لایه پایینی که نزدیک به زمین است از آنجا اهمیت پیدا می کند که اغلب پدیده های جوی از جمله پدیده های بارش، تگرگ، باد و… در آن رخ می دهد و این رخدادها تاثیر مستقیم بر فعالیت بشر دارد.»

ضیائیان عنوان می کند: «نقشه های متفاوتی برای تروپسفر یا لایه چسبیده به زمین تهیه می شود. از نقشه سطح زمین گرفته تا نقشه ای که فشار هوا نزدیک به 100 میلی باری یا کمتر است، را شامل می شود. اگر فشار سطح زمین را حدود 1000 میلی بار در نظر بگیرید و بالای آن را صفر، وسط آن 500 میلی بار می شود. به تراز 500 میلی باری، تراز میانی جو گفته می شود.»

تراز میانی جو چیست؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای هواشناسی کشور درباره تراز میانی جو می گوید: «تراز میانی جو جایی است که فشار هوا حدود 500 میلی بار است و از نظر ارتفاع، حدود 5 هزار متر از سطح زمین قرار دارد. تراز میانی جو از این جهت اهمیت دارد که اولا ما از سطح زمین فاصله خوبی گرفتیم. یعنی دیگر اصطکاک زمین در آن اثر ندارد و همچنین فعل و انفعالاتی که در نقشه های این لایه تهیه می شود، بیانگر و معرف کل جو است.» او اضافه می کند: «در واقع می توانیم از روی آن برداشت های صحیحی درباره اتفاقاتی که قرار است برای ما رخ دهد، داشته باشیم. بنابراین، تراز میانی جو یک لایه بسیار مهم است.»

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *