Wp Header Logo 3761.png

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ پس از انتشار خبر واگذاری امتیاز آثار نادر ابراهیمی به انتشارات امیرکبیر‌، در خبرگزاری تسنیم،‌ شایعاتی مبنی بر تغییر سیاست‌‌ کاری انتشارات روزبهان و ورود این ناشر به حوزه توزیع در فضای مجازی منتشر شد،‌ این شایعات تا تعطیلی انتشارات روزبهان در ماه‌های پیشِ‌رو نیز پیش رفت، موضوعی که حامد کنی مدیر این انتشارات آن را تکذیب می‌کند و از ورود جدی این انتشارات به انتشار کتاب در نیمه دوم سال خبر می‌دهد، اما ماجرای فروش امتیاز آثار نادر ابراهیمی که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از بزرگترین واگذاری‌ها در حوزه نشر نام برد چیست؟ و میراث نادر به‌چه‌بهایی واگذار شده است؟

حامد کنی مدیر انتشارات روزبهان در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: انتشارات روزبهان همچنان روزبهان می‌ماند، پرقدرت به فعالیت خود ادامه خواهیم داد. واگذاری امتیاز انتشار کتاب‌های نادر ابراهیمی به انتشارات امیرکبیر اتفاق فرخنده‌ای هم برای انتشارات امیرکبیر و هم برای ما خواهد بود که فصل تازه‌ای را در کارمان شروع خواهیم کرد.

روزبهان با 50 عنوان کتاب جدید به بازار می‌آید

وی ادامه می‌دهد: خروج کتاب‌های نادر ابراهیمی از انتشارات روزبهان به‌معنای از بین رفتن این انتشارات نیست،‌ ما تا پایان سال 50 عنوان جدید در دست انتشار داریم و قرار است فصل تازه‌ای را در نشر شروع کنیم.

امیرکبیر خانه نخست نادر بود

کنی با بیان این مطلب که “در روزهای گذشته در فضای مجازی اخباری را دیدم که اشاره داشت،؛ نشر روزبهان خاموش شده است.”،‌ گفت: این حرف نسنجیده‌‌ای است‌، مجموعه روزبهان برای یک پروژه کاری در حوزه نشر نیاز به سرمایه داشت،‌ که با رضایت خانواده امتیاز نشر آثار مرحوم ابراهیمی واگذار شد،‌ این موضوع چندان بی‌سابقه نیز نیست و پیش از این نیز بین ناشران پیش آمده است، ضمن اینکه قرار است هم‌چنان ما فروشنده اصلی آثار نادر باشیم، انتشارات امیرکبیر نیز خانه اول نادر بوده است و نخستین کتاب نادر در این انتشارات منتشر شده است.

روزبهان همچنان توزیع‌کننده اصلی آثار نادر خواهد ماند

وی در توضیح بیشتر می‌افزاید: در قراردادی که با امیرکبیر تنظیم شده است،‌ توافق شده است که روزبهان فروشنده جدی آثار باشد،‌ هم‌چنان کتاب‌ها در شبکه توزیع ما به‌عنوان توزیع‌کننده اصلی کنار سایر شبکه‌های توزیع،‌ عرضه شود،‌ در سایت ما فروخته شود و ما نیز برای توسعه فروش کتاب تلاش کنیم، توافقاتی داریم که ما فروشنده جدی آثار باشیم.

از 20 ناشر بزرگ و مطرح کشور برای واگذاری آثار نادر دعوت کردم

کنی ادامه می‌دهد: زمانی که قصد کردیم امتیاز آثار نادر را واگذار کنیم با 20 ناشر مطرح و بزرگ کشور تماس گرفتم،‌ جلساتی برگزار شد و موضوع را در میان گذاشتم،‌ اما متأسفانه همه این ناشران ارقامی دور می‌دادند و ارزش واقعی آثار نادر را درک نمی‌کردند،‌ رقم پیشنهادی این ناشران بسیار دور از آن چیزی بود که ما نیاز داشتیم،‌ و اگر انتشارات امیرکبیر هم از عهده آن برنمی‌آمد،‌ در نهایت امتیاز فروخته نمی‌شد.

وی ادامه داد:‌ واگذاری امتیاز آثار نادر ابراهیمی یک فرصت بود که متأسفانه ناشران ما در استفاده از این فرصت ضعیف عمل کردند،‌ ناشران بزرگ توانایی‌‌های بسیار کوچک از خود نشان دادند‌، اکثراً به‌دنبال این بودند که با اعداد و ارقام بسیار پایین این فرصت را از آن خود کنند و این نشان داد که ارزش واقعی این آثار را نمی‌دانستند.

میراث نادر چرا واگذار شد؟

کنی در پاسخ به این پرسش؛ “اساساً‌ میراث نادر برای چه واگذار شد؟” می‌گوید: یکی از اقدامات در دست انجام انتشارات روزبهان ورود به حوزه توانمندسازی کتابفروشان است،‌ ما یک نرم‌افزار بسیار پیش‌رفته‌ای را در حوزه توانمندسازی فروشندگان در یکی از پلت‌فرم‌های مجازی توسعه دادیم،‌ تا سرویس ویژه‌ای را به کتابفروشی‌ها و پخشی‌ها عرضه کنیم،‌ کتابفروشان بدون پرداخت هزینه،‌ بدون زیرساخت خاصی یا به‌کارگیری نیرو تنها با باز کردن یک پنل در این پلت‌فرم می‌توانند ویترین خود را به‌وسعت ایران گسترده کنند،‌ کل امور تحویل و بسته‌بندی و ارسال کتاب توسط ما انجام خواهد شد، این پروژه اصلی روزبهان است که می‌تواند جزو دستاوردهای مهم صنعت نشر باشد و سرمایه حاصل از واگذاری آثار نادر صرف توسعه این پروژه خواهد شد.

امتیاز نشر آثار نادر به‌چه‌قیمتی واگذار شد؟

در حالی که برخی گمانه‌زنی‌ها از فروش آثار نادر به رقمی بین 15 تا 20 میلیارد اشاره دارند،‌ مدیر انتشارات روزبهان ضمن رد این مبالغ از رقم 8 میلیارد تومان سخن می‌گوید،
موضوعی که مجدالدین معلمی سرپرست انتشارات امیرکبیر نیز آن را تأیید می‌کند و در توضیحات بیشتر می‌گوید‌: قرارداد فی‌مابین انتشارات امیرکبیر و انتشارات روزبهان بندهای مختلفی دارد،‌ به‌موجب این قرارداد 3.5 میلیارد تومان هنگام امضای قرارداد پرداخت شده است و مابقی به‌صورت ماهانه تا 9 ماه‌، 500 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر،‌ انتشارات روزبهان متعهد شده است که ظرف 3 سال به‌مبلغ 36 میلیارد تومان کتاب‌های نادر ابرهیمی را از ما خریداری کند،‌ بنابراین سود انتشارات امیرکبیر از انتشار این آثار بیشتر از عددی است که برای خرید امتیاز نشر پرداخت کرده است.

معلمی اضافه کرد: در حقیقت سود معنوی ما رسیدن به 40 کتابی است که از نادر ابراهیمی باقی مانده است،‌ 10 عنوان از کتاب‌های نادر هنوز درست دیده نشده است،‌ انگیزه اصلی ما این بود که کتاب‌های کمتردیده‌شده نادر را به بازار عرضه کنیم.

وی گفت‌: ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که گردش مالی آثار نادر ابراهیمی در سال در بازار کتاب حدود 20 میلیارد تومان است،‌ از همین رو نیز آقای کنی متعهد شده است که 10 میلیارد تومان سال اول،‌ 12 میلیارد تومان سال دوم و 14 میلیارد تومان سال سوم از ما کتاب بخرد، امتیاز انتشار آثار نادر نیز تا سال 1437 در اختیار مؤسسه امیرکبیر است.

انتهای پیام/+

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *