Wp Header Logo 3751.png

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب « پیرمرد عاشق » شرح حدیث عنوان بصری که توسط حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق نوشته و به همت نشر معارف چاپ و به بازار نشر رسیده است.

موسوی مطلق در کتاب «پیرمرد عاشق» حدیث عنوان بصری را که یکی از مهمترین اذکاری که مطابق بیان اهل بیت (ع) و علما از اذکار خاص و بسیار پرکت است، انتخاب کرده و در سلسله جلساتی به شرح آن پرداخته است. این حدیث روایتی منسوب به امام صادق(ع) است که فردی به‌نام عنوان بصری، از شاگردان مالک بن انس، آن را در مدینه نقل کرده است.

موضوع این حدیث، پرسش و پاسخ درباره حقیقت عبادت و توصیه‌هایی برای آن است. این روایت به دلیل مضمون غنی و خاصی که دارد از جایگاه ویژه‌ای در میان علما برخودار است. موضوع حدیث عنوان بصری ناظر سیر و سلوک و عرفان است، با عنوان «برنامه‌ای برای خودسازی» توصیف و معروف شده و چند شرح برای آن نوشته شده است.

 نویسنده معتقد است به جهت همین مضمون عرفانی و اخلاقی خاصی که این روایت دارد، عرفای شناخته شده‌ای مانند سید علی قاضی طباطبایی به شاگردان خود با تأکید زیادی آن را توصیه می‌کردند.

سید عباس موسوی مطلق از شخصیت‌های مطرح در حوزه عرفان عملی در جدیدترین اثر خود تحت عنوان « پیرمرد عاشق » با این دیدگاه که اخذ اذکار و اوراد شرایطی دارد، طرح بحثی در باب حدیث عنوان بصری دارد.

 نویسنده در این کتاب نظر بر این دارند که اذکار و ادعیه الا و لابد باید زیر نظر اساتید اخلاق و معرفت توصیه و بعد مورد عمل قرار بگیرد زیرا که این اذکار به مانند دارو است و در صورت مصرف ناآگاهانه احتمال خطر ان از نتیجه آن بیشتر است نویسنده اینگونه استدلال می‌کند که اذکار یک حیقیتی دارند که ظهور آن حقیقت ها در زندگی افراد دو شرط دارد؛ ابتدا سعه وجودی فرد به اندازه‌ای باشد که بتواند آن ذکر را تحمل کند و دوم آن فرد از ماهیت حقیقی آن ذکر آگاه باشد؛ فلذا استاد، ناظر بر ظرفیت و استعداد سالک اذکار را به آن‌ها آموزش می‌دهد.

این کتاب به تازگی در شمارگان هزار نسخه و به قیمت 170 هزار تومان و در 272 صفحه منتشر شده است.

انتهای پیام/

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *