Wp Header Logo 4219.png

تصویب قانون ایمنی برخط می‌توانست ناآرامی‌های انگلیس را کمتر کند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از سرویس جهانی بی‌بی‌سی، «کای» ۲۶ ساله و «پارلور» ۲۸ ساله، به اتهام برانگیختن نفرت نژادی در فضای مجازی در جریان شورش‌های اخیر انگلیس به ترتیب به ۳۸ و ۲۰ ماه زندان محکوم شده‌اند.

 

اتهامات مربوط به این شورش‌ها موضوع حائز اهمیتی است چرا که در آن افراد مجبور بودند با عواقب واقعیِ آنچه که به صورت مجازی گفته و انجام داده‌اند، روبرو شوند.

 

در ماه آگوست (مرداد-شهریور) به‌طور گسترده‌ای به این موضوع پرداخته شد که مطالب و اخبار نادرست و نفرت‌پراکنی برخط به گسترش خشونت و شورش‌های نژادپرستانه در خیابان‌های انگلیس کمک کرده‌اند. در پی این وقایع، «کایر استارمر» نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که رسانه‌های اجتماعی مسئولیت مقابله با نشر اخبار نادرست را بر عهده دارند.

 

«ماریانا اسپرینگ» خبرنگار حوزه رسانه‌های اجتماعی بی‌بی‌سی می‌گوید: بیش از ۳۰ نفر به اتهام انتشار پست از این شورش‌ها در شبکه‌های اجتماعی خود بازداشت شدند. طبق اطلاعاتی که من به دست آورده‌ام، حداقل ۱۷ نفر از آنها مجرم شناخته شده‌اند.

 

پلیس معتقد است که برخی از افرادی که مورد بازجویی قرار گرفته‌اند، در واقع مرتکب جرم نشده‌اند و در بسیاری از موارد، سیستم حقوقی ممکن است راه مناسبی برای برخورد با موضوع انتشار پست در رسانه‌های اجتماعی نباشد.

 

تصویب قانون ایمنی برخط می‌توانست ناآرامی‌های انگلیس را کمتر کند

«ایلان ماسک» مالک شبکه اجتماعی ایکس از مقامات انگلیس به دلیل واکنش آنها به شورش‌های اخیر در این کشور انتقاد کرد

 

«ماریانا اسپرینگ» خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید: در زمان شورش‌ها، فکر می‌کردم که آیا این می‌تواند لحظه‌ای باشد که در نهایت چشم‌انداز فضای مجازی را تغییر دهد، اما اکنون چندان مطمئن نیستم.

 

برای درک نقش غول‌های شبکه‌های اجتماعی در همه این موارد، خوب است که با بررسی پرونده‌های یک مرد پاکستانی و یک زن کارآفرین از چستر شروع کنیم.

 

در شبکه اجتماعی ایکس، صفحه یک وب‌سایت شبه‌خبری به نام Channel3Now نام جعلی نوجوان ۱۷ ساله‌ای را منتشر کرد که متهم به قتل سه دختر در «ساوتپورت» است. سپس این نام جعلی به شکلی گسترده توسط دیگران بازنشر شد.

 

فرد دیگری که نام جعلی را در ایکس به اشتراک گذاشت، «برنادت اسپوفرث» زن ۵۵ ساله‌ای از چستر با بیش از ۵۰ هزار دنبال‌کننده بود. او قبلاً پست‌هایی را به اشتراک گذاشته بود که سوالاتی درباره محدودیت‌ها و اقدامات مربوط به تغییرات اقلیمی مطرح می‌کرد.

 

پست‌های Channel3Now و خانم «اسپوفورث» همچنین به اشتباه اعلام می‌کردند که این نوجوان ۱۷ ساله یک پناهجو است که با قایق به انگلیس رسیده است.

 

همه این موارد، به همراه ادعا‌های نادرست دیگری از منابع مختلف مبنی بر اینکه مهاجم مسلمان بوده، به طور گسترده‌ای به عنوان عاملی در ایجاد شورش‌ها نقش داشت تا جایی که در برخی مناطق، مساجد و پناهجویان هدف خشونت قرار گرفتند.

 

خبرنگار حوزه رسانه‌های اجتماعی بی‌بی‌سی نوشت: من متوجه شدم که Channel3Now با شخصی به نام «فرهان آصف» در پاکستان، یک بازیکن هاکی در «نوا اسکوشیا» و فردی که ادعا می‌کرد «کوین» نام دارد، مرتبط است. به نظر می‌رسید این سایت یک عملیات تجاری و به دنبال افزایش بازدید‌ها و فروش تبلیغات است.

 

در آن زمان، فردی که مدعی بود مدیر Channel3Now است به من گفت که انتشار نام جعلی، یک اشتباه بوده و عمدی نبوده و منکر این شد که منبع انتشار آن نام است.

 

خانم «اسپوفورث» هم به من گفت که او بلافاصله پس از اینکه متوجه شده پُستش درباره مظنون نادرست است، آن را حذف کرده. او همچنین به شدت انکار کرد که این نام را ساخته است.

 

«فرهان آصف» و «برنادت اسپوفورث» هر دو به خاطر این پست‌ها بازداشت شدند. با این حال، اتهامات لغو شد. مقامات پاکستان اعلام کردند که نتوانسته‌اند شواهدی پیدا کنند که نشان دهد آقای «آصف» مبدع نام جعلی بوده است. پلیس چستر هم تصمیم گرفت خانم «اسپوفورث» را به دلیل شواهد ناکافی متهم نکند.

 

به نظر می‌رسد آقای «فرهان» ناپدید شده است. سایت Channel3Now و چندین صفحه مرتبط در شبکه‌های اجتماعی هم حذف شده‌اند.

 

با این حال، «برنادت اسپوفورث» اکنون به طور مرتب در شبکه اجتماعی ایکس پست می‌گذارد. او فقط در این هفته بیش از یک میلیون بازدید از پست‌های خود داشته است.

 

«برنادت اسپوفورث» می‌گوید که از زمان بازداشت به یک مدافع آزادی بیان تبدیل شده است. او می‌گوید: این ایده که یک توییت واحد می‌تواند تسریع‌کننده شورش‌هایی باشد که پس از جنایت ساوتپورت رخ داد، نادرست است.

 

تمرکز بر این موارد می‌تواند بینش ارزشمندی را در مورد اینکه چه کسانی و چرا این نوع محتوا را به اشتراک می‌گذارند، ارائه دهد. اما برای پرداختن به اصل مشکل، لازم است یک گام بیشتر به عقب بردارید.

 

«ماریانا اسپرینگ» خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید: افراد مسئول پست‌های خود هستند، اما من بار‌ها و بار‌ها متوجه شده‌ام که این موضوع اساساً به نحوه عملکرد سایت‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی مربوط می‌شود.

 

تصمیماتی که در زمان تصدی «ایلان ماسک» مالک ایکس گرفته شده نیز بخشی از داستان است. این تصمیمات شامل امکان خرید تیک‌های آبی است که به پست‌های شما برجستگی بیشتری می‌بخشد و رویکرد جدیدی در مدیریت محتوا را شامل می‌شود که آزادی بیان را در اولویت قرار می‌دهد.

 

«ماریانا اسپرینگ» می‌گوید: رئیس پلیس ضد ترور انگلیس «مت جوکس» به من گفت که ایکس محرک بزرگی بود که به ناآرامی‌های تابستان کمک کرد.

 

تصویب قانون ایمنی برخط می‌توانست ناآرامی‌های انگلیس را کمتر کند

 «مت جوکس» ایکس را متهم به ایفای نقش در دامن‌زدن به شورش‌های اخیر انگلیس کرده است

 

او گفت که تیمی تحت نظارتش به نام واحد ارجاع اینترنتی متوجه اثر نامطلوب پلتفرم‌های خاص شد.

 

کار‌کردن بر روی محتوایی که غیرقانونی است و قوانین را نقض می‌کند، از یک جنبه کار آسانی است. اما مقابله با پست‌هایی که در دسته‌ای قرار می‌گیرند که آقای «جوکس» آن را قانونی، اما وحشتناک می‌نامد، دشوار است.

 

«جوکس» دریافت که تلگرام میزبان چندین گروه بزرگ است که در آن خشونت‌های سازماندهی شده و مطالب نفرت‌پراکنانه و اطلاعات نادرست به اشتراک گذاشته شده و مقابله با آن سخت است.

 

از نظر آقای جوکس، تلگرام عزم راسخی برای تعامل‌نکردن با مقامات دارد.

 

«ایلان ماسک» مجریان قانون در انگلیس را متهم کرده که سعی دارند نظرات درباره مسائلی مانند مهاجرت را کنترل کنند. او همچنین عنوان کرده اقداماتی که علیه افرادی که نظرات خود را منتشر کرده‌اند، انجام شده، غلط بوده است.

 

آقای «جوکس» پاسخ می‌دهد: اگر «ایلان ماسک» اینجا بود، به او می‌گفتم که ما به خاطر داشتن نظرات در مورد مهاجرت، افراد را بازداشت نمی‌کردیم. پلیس افراد را به خاطر تهدید به آتش‌زدن یا تحریک دیگران به آتش‌زدن مساجد یا هتل‌ها بازداشت کرد.

 

او گفت: افرادی که میلیارد‌ها دلار از ارائه این فرصت‌ها برای انتشار محتوای مضر در شبکه‌های اجتماعی کسب می‌کنند، واقعاً هیچ بهایی نپرداخته‌اند.

 

او می‌خواهد قانون ایمنی آنلاین که از ابتدای سال ۲۰۲۵ اجرایی می‌شود، تقویت شود تا بتواند بهتر با محتوایی که قانونی، اما وحشتناک است، مقابله کند.

 

مسئولان تلگرام در گفتگو با بی‌بی‌سی گفتند هیچ جایی برای دعوت به خشونت در این پیام‌رسان وجود ندارد و مدیران کانال‌های انگلیسی را که خواستار شورش و بی‌نظمی بودند، شناسایی و حذف شدند.

 

سخنگوی تلگرام گفت: در حالی که مدیران تلگرام هر روز میلیون‌ها مورد محتوای مضر را حذف می‌کنند، افزایش تعداد کاربران به نزدیک یک میلیارد نفر باعث بروز مشکلاتی در مدیریت محتوا شده که ما در حال رسیدگی به آن هستیم.

 

«ماریانا اسپرینگ» خبرنگار بی‌بی‌سی گفته، من همچنین با ایکس تماس گرفتم، اما مدیران آن که به نکاتی که مطرح کردم پاسخ ندادند.

 

ایکس همچنان در دستورالعمل‌های در دسترس عموم خود، این را به اشتراک می‌گذارد که اولویتش محافظت و دفاع از صدای کاربر است.

 

«ماریانا اسپرینگ» می‌گوید: تقریباً هر تحقیقی که انجام می‌دهم به این می‌پردازد که طراحی سایت‌های رسانه‌های اجتماعی و الگوریتم‌های آنها چگونه محتوا‌هایی را که باعث ایجاد واکنش می‌شود، ترویج می‌کنند بدون اینکه توجه کنند این محتوا‌ها چه تأثیری می‌توانند داشته باشند. 

 

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، در دوره وقوع شورش‌های انگلیس، الگوریتم‌های شبکه‌های مجازی اطلاعات نادرست و نفرت‌پراکنانه را به میلیون‌ها نفر نشان دادند، افراد بسیاری را جذب کردند و مردم را به اشتراک‌گذاری محتوای جنجالی برای دریافت بازدید و لایک ترغیب کردند. چرا این شیوه تغییر نمی‌کند؟!

 

«ماریانا اسپرینگ» می‌گوید: طبق آنچه من یافته‌ام، شرکت‌ها باید مجبور شوند مدل‌های تجاری خود را تغییر دهند و برای سیاستمداران و نهاد‌های نظارتی، این می‌تواند یک چالش بسیار بزرگ باشد.

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *