Wp Header Logo 98.png

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از عملیات اجرایی مرمت تزیینات معماری و آهک‌بری اثر ملی حمام وکیل در شیراز خبر داد.

مرمت تزیینات معماری حمام وکیل شیراز آغاز شد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمد ثابت اقلیدی در حاشیه بازدید از حمام وکیل شیراز گفت: طرح مرمتی حمام وکیل با تامین اعتبار دو میلیارد و هفتصد میلیون ریال آغاز شده است.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: مرمت و تزئینات وابسته به معماری بخش‌های مورد نیاز این حمام تاریخی همچنین مرمت آهک‌بری بدنه بخش سربینه حمام از جمله اقداماتی است که در این بنای ملی انجام می‌شود.

 

او بابیان اینکه حمام وکیل که به موزه گرمابه تبدیل‌شده و یکی از جاذبه‌های تأثیرگذار و مهم گردشگری استان محسوب می‌شود، تصریح کرد: صرف نظر از قدمت و اصالت بنا که به دوره زندیه برمی‌گردد و به دستور وکیل‌الرعایا شیراز ساخته شده است، در واقع این حمام با کاربری موزه بخشی از آداب‌ورسوم مردم این سرزمین را روایت گری می‌کند و همواره مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی است؛ بنابراین گزارش حمام وکیل یکی از بنا‌های دوره زندیه است که در کنار مسجد و بازار ساخته شد. به باور فعالان و کارشناسان، حمام وکیل شیراز یکی از شاهکار‌های معماری دوره زندیه است، بنایی که دارای ستون‌های یکپارچه سنگی و مقرنس‌های گچی با عمق کم است و مانند دیگر حمام‌های هم‌عصرش دارای حوض بزرگ هشت‌ضلعی با دیواره‌هایی از سنگ‌های یکپارچه است.

 

همچنین حمام وکیل دارای آهک‌بری‌ها و گچ‌بری‌های متفاوت و زیبایی است که داستان اساطیری معراج پیامبر (ص)، داستان شیرین و فرهاد و بیژن و منیژه را روایت می‌کند.

 

یکی از ویژگی‌های این حمام تاریخی، وجود گاو چاه در ضلع غربی بناست که آب‌رسانی به حمام را انجام می‌داده است. حمام وکیل در سال ۱۳۵۱ به شماره ۹۱۷ در فهرست ملی به ثبت رسیده و هم‌اینک نیز به یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز موزه گرمابه فارس تبدیل است. در این موزه، با استفاده از مجسمه‌های مومی، آداب‌ورسوم مردم شیراز به نمایش گذاشته شده است.

 

در این بنای ملی مجسمه‌هایی از اقشار مختلف مردم با توجه به شخصیت‌های قدیم شیراز از جمله پهلوان، درویش، دهقان، کدخدا، گزمه، داروغه، حمال، تاجر و دیگر گروه‌ها که هر یک معرف شخصیت و فرهنگ خاصی از مردم فارس و شیراز قدیم بوده‌اند در فضای سربینه حمام به نمایش گذاشته شده است. در این فضا بازدیدکنندگان از موزه بافرهنگ و نحوه استحمام اقشار مختلف مردم و با مشاغلی مربوط به گرمابه آشنا می‌شوند.

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *