به گزارش راهبرد معاصر، روابط عمومی مرکز تحقیقات صدا و سیما در واکنش به گزارش ایسپا در جوابیهای به برخی رسانهها نوشته است:
«در اردیبهشت ماه سال جاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با همکاری وزارت علوم اقدام به انجام یک نظرسنجی پیرامون *وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاههای دولتی* نمود. این نظرسنجی در بین ۲۲۵۰ نفر از دانشجویان مقاطع مختلف عمدتاً کارشناسی به صورت پیمایشی انجام شده است بخشی از نتایج این نظرسنجی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد دانشجویان بخش عمدهای از اوقات فراغت خود را صرف گشت و گذار در فضای مجازی میکنند همچنین گوش دادن به موسیقی، معاشرت با دوستان، ورزش و … در رتبههای بعدی فعالیتهای دانشجویان در اوقات فراغت قرار دارد.
این «نظرسنجی نشان میدهد اساسأ تماشای فیلم و سریال جایگاه قابل توجهی در پر کردن اوقات فراغت دانشجویان دانشگاههای دولتی ندارد» و در بعضی موارد حتی گوش دادن به پادکست بیش از تماشای فیلم و سریال اوقات فراغت دانشجویان را به خود اختصاص میدهد. حال در این نظرسنجی از این اندک دانشجویانی که اعلام کردهاند در اوقات فراغت خود فیلم و سریال تماشا میکنند پرسیده شده که از چه منبعی فیلم و سریال تماشا میکنند؟ و نتایج نشان میدهد پاسخگویان بیشتر از طریق دانلود و تماشا از طریق سایتهای اینترنتی و بعد پلتفرمهای نمایش داخلی و خارجی فیلم و سریال تماشا میکنند و تلویزیون در رتبه چهارم قرار دارد.
انتشار این گزارش بهانهای شد تا برخی از سایتها و کانالها بدون اشاره به کل این نظرسنجی و با تحریف بخشهایی از آن، رسانه ملی را زیر سوال ببرند.
در این راستا ذکر چند نکته ضروری است:
– اساسا الگوی مصرف رسانهای یک قشر خاص مثلاً دانشجویان، قابل مقایسه با عموم مردم و تعمیم به کل جامعه ایران نیست.
حتی ایسپا بعد از این شیطنت رسانهای توضیح داد که این نظرسنجی در بین ۲۲۵۰ نفر دانشجو انجام شده و نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه نیست. ولی متاسفانه این بیاخلاقی رسانهای ادامه یافت.
– البته این بیتوجهی به واقعیات که نشان دهنده نیت تحریفگران است موضوع تازهای نیست. در فروردینماه یعنی چند روز قبل از اجرای این نظرسنجی دانشجویی، ایسپا در یک نظرسنجی از عموم مردم (نه یک قشر خاص مثل دانشجویان) “میزان مخاطب رسانه ملی را حدود ۷۰ درصد اعلام کرد. ” ولی هیچ کدام از این سایتها و کانالهایی که امروز به نتایج نظرسنجی ایسپا برای هجمه به رسانه ملی استناد میکنند، حاضر نشدند کوچکترین اشارهای به این یافته داشته باشند!
برای مخاطبان فهیم رسانهها مبرهن است که چنین فعالیتهایی نه علمی است و نه اخلاقی. البته کاهش مخاطب تلویزیون در رقابت با فضای مجازی امری جهانی بوده و موضوع جدیدی نیست، اما این جنس فعالیتها به بهانه نقد مدیریت رسانه ملی مسبوق به سابقه نیست و بیانگر نیات خاص منتشرکنندگان این تحریفات است. کار رسانهای صداقت و انصاف میخواهد و گرنه نتیجه میشود فریب افکار عمومی.»/ ایسنا
source