Wp Header Logo 3780.png

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست هم‌اندیشی مرحله دوم «نهضت ملی زندگی با آیه‌ها» با محوریت برنامه‌ریزی برای ماه مبارک رمضان و با شعار «امت پیروز» برگزار شد.
این نشست با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ حجت‌الاسلام تقی‌زاده، مدیر سازمان دارالقرآن الکریم؛ حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و و جمعی از مدیران، اساتید و فعالان فرهنگی و قرآنی در سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.
در این نشست که محور اصلی آن بررسی فرآیند برنامه‌ها در ماه مبارک رمضان بود، موضوعاتی چون تقویت هم‌افزایی میان دستگاه‌ها و مردم، روش‌های تقویت حلقه‌های میانی، تولیدات مکتوب و رسانه‌ای، ارتباط با صدا و سیما، برنامه محفل، فضای مجازی، نوجوانان و آموزش و پرورش مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
حجت‌الاسلام تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، با اشاره به روند اجرای طرح «زندگی با آیه‌ها» در سال جاری گفت: امسال این طرح همراه با کمپین «آیات مأنوس» برگزار شد و حدود صد آیه قرآن به عنوان پایه اصلی این طرح انتخاب گردید. علاوه بر این، محصولات مکتوب و رسانه‌ای مختلفی برای این کمپین تهیه شد. این کمپین در شش بُعد مختلف شامل تولیدات رسانه‌ای، فضای خبری و رسانه‌های رسمی، صدا و سیما، رویدادهای مردمی، تبلیغات محیطی و فضای مجازی با تأکید ویژه بر شنیدن آیات قرآن برنامه‌ریزی شده است.
او تصریح کرد: در ادامه، پژوهش‌های لازم برای انتخاب آیات قرآن صورت گرفت و اساتید قرآنی نظرات خود را ارائه کردند. پس از بررسی و جمع‌بندی، چهارصد آیه قرآن برای این طرح انتخاب شد که بر اساس مناسبت‌ها به این گنجینه مراجعه خواهد شد. برای ماه رمضان نیز سی آیه بر اساس سبک زندگی اسلامی انتخاب شده است.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار داشت: در این طرح، سه موضوع کلیدی یعنی نظام اندیشه، سبک زندگی و قواعد و سنن در نظر گرفته شده است. از مجموع آیات انتخاب شده، 65 درصد پرتکرار و 70 درصد از آیات مأنوس و خوش‌خوان هستند. در سال اول، این طرح بیشتر جنبه‌های اندیشه‌ای داشت، اما امسال هدف این است که مفاهیم زندگی و ولایت در قالب سه بخش تفصیلی به جامعه معرفی شود. در این راستا، 10 آیه در زمینه ولایت، 10 آیه در خصوص تکالیف مؤمنان نسبت به یکدیگر و 10 آیه دیگر در نفی ولایت طاغوت انتخاب شده‌اند. شعار امسال «امت پیروز» است که نشان‌دهنده سبک زندگی جامعه ولایی می‌باشد. آیات مربوط به ماه رمضان نیز متناسب با مناسبت‌هایی مانند روز قدس و شب‌های قدر تنظیم شده‌اند.
در ادامه حجت‌الاسلام شغلی، مدیر بخش مردمی نهضت زندگی با آیه‌ها، گفت: در بخش مردمی این طرح، طی چهار ماه گذشته با پانصد سرشبکه ارتباط برقرار شده است و هزار مبلغ قرآنی آیات مرتبط را برای منبرهای تدبری دریافت کرده‌اند. همچنین سند جذب مشارکت‌ها آماده شده و پنجاه مؤسسه مردمی در حال انعقاد تفاهم‌نامه هستند.
او خاطرنشان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های این بخش، باشگاه نوجوانان قرآنی است که به عنوان سفیران آیه‌ها عمل می‌کنند. این نوجوانان با استفاده از شبکه‌های خود می‌توانند در ایجاد تغییرات فرهنگی مثبت مؤثر باشند و تفاهم‌نامه‌هایی برای همکاری با این مجموعه‌ها در حال برنامه‌ریزی است.
حجت‌الاسلام مقنی، فعال قرآنی کشور، سخنران دیگر این مراسم بود که بر اهمیت ویژه فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: برای طرح «زندگی با آیه‌ها» در ماه مبارک رمضان پیش رو، لازم است برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. همچنین باید از ظرفیت‌های دیگر مانند اعتکاف، ایام رجبیه و ظرفیت مهدویت بهره برد، همانطور که برای ایام فاطمیه برنامه‌ریزی شد، برای مهدویت نیز باید اقدامات مشابهی صورت گیرد.
در ادامه، میکائیل باقری، رئیس اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، به بیان اقدامات وزارتخانه در راستای نهضت زندگی با آیه‌ها پرداخت و گفت: در جریان این طرح، 550 هزار معلم در زمینه سی آیه، مدرک دریافت کرده‌اند و یک میلیون دانش‌آموز نیز در آزمون‌های فرایندی نمره قبولی کسب کرده‌اند. این طرح به دلیل جدید بودن، با استقبال گسترده‌ای روبرو شد. امسال همچنین طرح جدیدی به نام «آی-لیگ» به منظور بهره‌برداری بهتر از طرح‌ها راه‌اندازی شد.
او ادامه داد: در جهت آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با محتوای آیات و درک مفهومی آن‌ها، به طراحی روش‌ها و الگوهای جدید پرداختیم که از جمله این اقدامات، ساخت یک بازی اندرویدی بود که بهار امسال ایده‌پردازی شد. این بازی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا آیات قرآن را به‌طور جذاب‌تر و مفهومی‌تر یاد بگیرند.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش همچنین افزود: برنامه «آی-لیگ» به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد تا در مسابقات قرآنی گروهی، منطقه‌ای، کشوری و موضوعات مختلف قرآنی شرکت کنند. در فرایند مسابقه، اطلاعات جزئی از توانایی‌های قرآنی دانش‌آموزان جمع‌آوری می‌شود تا بتوان برنامه‌ریزی هدفمندتری برای هر یک از آن‌ها انجام داد.
باقری در ادامه گفت: در طرح «حفظ جز سی‌ام قرآن»، که به‌ویژه برای دوره دوم ابتدایی طراحی شده است، دانش‌آموزان این پایه تحصیلی از همان ابتدا وارد فرایند حفظ قرآن می‌شوند. کاربرگ‌هایی برای این طرح طراحی شده که به‌تعداد 200 هزار نسخه چاپ شده و در مدارس توزیع می‌شود. دانش‌آموزان با راهنمایی معلمان خود، فرآیند حفظ قرآن را آغاز خواهند کرد و در پایان سال تحصیلی در آزمونی شرکت خواهند کرد که در سامانه جامع حفظ قرآن برگزار می‌شود.
او تأکید کرد: دانش‌آموزانی که موفق به حفظ جز سی‌ام شوند، به مراکز دارالقرآن مناطق خود معرفی می‌شوند تا ادامه حفظ قرآن را در سطوح بالاتر پیگیری کنند و آن دسته از دانش‌آموزانی که در حفظ جز سی‌ام موفق نباشند، در سال تحصیلی جدید برای ادامه حفظ قرآن هدایت خواهند شد.
انتهای پیام/

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *