۰۷:۰۰ – ۲۰ دی ۱۴۰۳
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور – مدتی است که شاهد تبلیغات جنجالی فیلم و سریالها در سطح شهر و فضای مجازی هستیم که اگر مخاطب و علاقهمند به فیلم و سریال باشید احتمالا از اخبار و پوسترهای تبلیغاتی این آثار اطلاع دارید و آنها را در سطح شهر و یا فضای مجازی مشاهده کردهاید. از این رو در این گزارش قصد داریم به نحوه تبلیغ برخی آثار سینما و شبکه نمایش خانگی بپردازیم.
اغلب فیلم و سریالهایی که در فضای سینما و شبکه نمایش خانگی تولید میشوند نیاز به تبلیغات مناسب و پربازدید دارند تا آثار تولیدیشان با جذب مخاطب و به دنبال آن با فروش خوب همراه باشد، لذا تهیهکنندگان به دنبال یک اسپانسر تبلیغاتی یا تبلیغ با روشهایی متفاوت میروند که البته میتوان گفت همه روشهای تبلیغاتی با جذب مخاطب همراه نیستند.
بر اساس دیده ها و شنیدهها تا کنون چندین فیلم و سریال اقدام به تبلیغ، آن هم با رفتاری نه چندان خوشایند کرده اند که حتی برخی از این تبلیغات جای اینکه با جذب مخاطب همراه شوند با رعب و وحشت و گاها نگرانی ذهنی و روانی مخاطبان همراه شدهاند. اخیرا تبلیغات سریال ازازیل به کارگردانی حسن فتحی با واکنشهایی از سوی کاربران و مخاطبان علاقهمند به آثار ترسناک روبه رو شد که برخی موافق و برخی مخالف این نوع تبلیغ هستند.
تهدید جانی بهرنگ علوی برای تبلیغ سریال ازازیل!
تبلیغ سریال ازازیل از آنجایی شروع شد که بهرنگ علوی بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار ویدئویی در صفحه مجازی خود خبر از شکستن شیشههای خودرو اش داد که به دنبال آن ابراز نگرانی از حضور یک عروسک و نامه در خودرو کرد. با دست به دست شدن این ویدئو در فضای مجازی برخی از کاربران ابراز نگرانی کردند که پس از مدتی کوتاه حسن فتحی کارگردان سریال ازازیل، تهدید بهرنگ علوی در خودروی شخصی اش را یک تبلیغ خواند. کارگردان سریال ازازیل از انتشار این نوع تبلیغ اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: از ماجرای تبلیغی پیشامد کرده تا دیشب کاملا بیخبر بودم و اسا نیازی به این دست از تبلیغات نمیبینم؛ عطر آنست که عطار ببوید نه آنکه عطار بگوید!
تبلیغ انیمیشن شنگول و منگول با هوش مصنوعی
انیمیشن سینمایی شنگول و منگول به کارگردانی کیانوش و فرزاد دالوند یکی از آثار سینمایی است که اخیرا در سینماهای سراسر کشور اکران شد. این انیمیشن سینمایی از روشهای گوناگونی برای تبلیغ و معرفی خود در میان مخاطبان استفاده کرد که یکی از این روشها نصب پوستر متحرک شنگول و منگول در خیابان نلسون ماندلا جردن است. این نوع روش تبلیغاتی با استفاده از هوش مصنوعی ابراز نگرانی چندانی ندارد بلکه روشی نوین با استفاده از تکنولوژی روز دنیا است.
زنان روسری قرمز سوژه تبلیغی سرهنگ ثریا شدند
فیلم سینمایی سرهنگ ثریا به کارگردانی لیلی عاج که نخستین بار در جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شد، اکران عمومی خود را در دهم آبان ماه سال گذشته آغاز کرد. هزمان با اکران این سریال در سینماهای سراسر کشور، روش تبلیغی این فیلم جنگی با حضور زنان با لباس رزمایشی و روسری قرمز در سطرح شهر همراه بود که واکنشهای متعددی به همراه داشت. این نوع تبلیغ هم یک نوع روش متفاوت برای جذب و جلب توجه مخاطبان بود.
تبلیغ زخم کاری با بنرهای خشونت آمیز در سطح شهر
سریال زخم کاری به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین مهدویان یکی دیگر از آثاری است که از روش تبلیغاتی متفاوت و خشونت آمیز در سطح شهر استفاده کرد. تبلیغات سریال زخم کاری با استفاده از قرار دادن پوستر چاقو در سطح شهر، استفاده از نوار خطر در مراکز عمومی و پرتردد شهر نمونههایی از تبلیغ این سریال در میان مخاطبان و عموم مردم در سطح شهر است که در ابتدا واکنش و تعجب مخاطبان مواجه شد اما با اطلاع رسانی عوال سریال زخم کاری، مردم با روشی جدید از تبلیغات آشنا شدند.
ترس و نگرانی مردم در اکران سینمایی به وقت شام
فیلم سینمایی به وقت شام کاری از ابراهیم حاتمیکیا دیگر از آثاری است که در زمان اکران عمومی خود با روش تبلیغی خشونت آمیز در پردیس سینمایی کوروش همراه بود. در تبلیغ سریال به وقت شام بازیگران این اثر سینمایی با پوشیدن لباس داعشیان و برخی سوار بر اسب با رفتارهای خشونت آمیز همراه با داد و فریاد در پردیس سینمایی کوروش حاضر شدند که موجب رعب و وحشت مردم شد. مردم با مواجه شدن این نوع رفتار در پردیس سینمایی کوروش به اعتراض پرداختند و حتی بانویی پیش روی ابراهیم حاتمی کیا از این نوع تبلیغ گله مند شد و ابراز تاسف و نگرانی کرد که در ادامه ابراهیم حاتمی کیا از مردم عذرخواهی کرد.
نصب پوسترهای پر رمز و راز فیلم سینمایی مصلحت در سطح شهر
همچنین فیلم سینمایی مصلحت با نصب بنرها و پسوترهای تبلیغی در شب موجب تعجب و پیش آمدن سوالاتی برای مردم شد. پس از دست به دست شدن عکس و ویدئوهایی در فضای مجازی از نوشتههایی در سطح شهر و معابر پر تعدد شهری افراد مختلفی ابراز نگرانی کردند. سپس عوامل فیلم سینمایی مصلحت خبر از تبلیغ این سریال و اکران عمومی این اثر سینمایی آن هم پس از توقف اکران چند ساله مصلحب در سینماها خبر دادند. پس از اطلاع رسانی عوامل سریال و بیان روش تبلیغاتی متفاوت مصلحت رسانهها و مردم واکنشهای بسیاری به این امر نشان دادند که حاکی از تعجب و نگرانی آنها بود.
بر اساس رصد ما از واکنش کاربران در فضای مجازی، تبلیغاتی که همراه با ترس باشد با توجه به فرهنگ ما به نظر می رسد روش خوشایندی برای جذب مخاطب نیست؛ زیرا بیشتر موجب نگرانی کاربران میشود.
source