به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: امروز ایران از نظر تعداد فرودگاهها در مکان نهم جهان و از نظر شاخص بهره وری فرودگاهی در رتبه پنجاه و چهارم جهان است. موضوعی که منجر به ناترازی و رشد نامتوازن این صنعت شده است.
وی افزود: امروز حدود ۱۶ میلیارد دلار دارایی فرودگاهی در کشور وجود دارد، این در حالی است که ارزش ۱۸۰ هواپیما و ناوگان فعال کشورمان تنها یک میلیارد دلار است و در گذشته بخشی از سرمایهگذاریها در صنعت فرودگاهی سلیقهای بوده و شاید از نظر اقتصادی و ضرورت آن واکاوی نمی شده است.
پورفرزانه خاطرنشانکرد: بخشی از این سرمایهگذاری بهجای توسعه کمی میتوانست به توسعه ناوگان بیانجامد و در این صورت امروز میتوانستیم سه برابر ناوگان فعلی، پرواز داشته باشیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: در صنعت هوایی نیازمند ناوبری، هدایت، نیروی انسانی آموزش دیده و فرودگاه هستیم که خود فرودگاه و ناوگان هوایی نیاز به پشتیبانی دارد. همچنین سازمان هواپیمایی کشوری حکم نخ تسبیح و قانونگذاری این عناصر را دارد.
وی گفت: امروز یکی از مسائل اساسی در صنعت هوایی کشورمان، پیری ناوگان است؛ به طوری که هم به لحاظ کمیت ناوگان و هم به لحاظ کیفیت مورد نقد قرار دارد و نیازمندی کشورمان را برطرف نمیکند و با واکاوی این مساله به یک نکته مهم رسیدیم و آن اینکه در گذشته تصمیم گیریهایی انجام شد که موجب ناترازی در فرودگاهها و ناوگان هوایی کشور شده است.
جایگاه نود و یکم ایران در شاخصهای کیفی پرواز
وی گفت: امروز کشورمان به لحاظ شاخصهای کیفی پرواز در جایگاه نود و یکم جهان است و در شاخص نظارت بر ایمنی بالاتر از کشورهای همچون سوریه و یمن قرار گرفتهایم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: امروز با شرایطی مواجه هستیم که در یک استان بین پنج تا هفت فرودگاه وجود دارد، یا در استان دیگر فقط در ایام اربعین و حج پرواز داشتهایم و این معنای واقعی توسعه فرودگاهی نیست؛ در حالی که میتوان با توسعه متوازن ضمن افزایش تعداد ناوگان به کاهش سن آن پرداخت و در این زمینه هم سرمایهگذاری در گذشته انجام شده و هم امروز نیازمند تامین نیروی انسانی و نگهداشت است.
پور فرزانه تصریحکرد: این نقیصه به برنامههای توسعه در گذشته برمیگردد که ایجاد فرودگاهها در یک استان الزاماً به دلایل اقتصادی نبوده، بلکه ممکن است به دلایل همچون توسعه منطقه، دلایل استراتژیک و غیره رقم خورده باشد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است امروز تعداد فرودگاه در کشور به اندازه کفایت است، اما برنامه اصلی این است که با سرمایهگذاری بخش خصوصی به دنبال توسعه آن باشیم، ضمن اینکه ناوبری و نظارت آن توسط دولت انجام میشود.
وی تاکید کرد: در این راستا موضوع تعطیلی هیچ فرودگاهی را در کشور به هیچ عنوان دنبال نمیکنیم و امروز نیازمند بهروزرسانی تجهیزات فرودگاهی و ارتقای کیفیت فرودگاهها از لحاظ تعداد و ناوگان هستیم. همچنین باید نرمافزارهای اتوماسیون و تجهیزات ناوبری به روز داشته باشیم.
انجام ۹۰ درصد پروازها از ۱۰ فرودگاه کشور
وی با بیان اینکه فرودگاه با پرواز اقتصادی یا غیر اقتصادی میشود، اما امروز ۹۰ درصد پروازهای ما از ۱۰ فرودگاه کشور انجام میشود، گفت: رویکرد سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد منابع پایدار در صندوق توسعه حمل و نقل هوایی است تا بتواند به رشد و توسعه ناوگان بپردازد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و خاطرنشانکرد: در این راستا مطابق تکلیف برنامه هفتم توسعه به دنبال ارائه مالکیت فرودگاهها به استانداریها هستیم تا با گسیل سرمایهها آنها را سودده کنند.
پور فرزانه اضافه کرد: تامین منابع صندوق توسعه ناوگان توسط بخش خصوصی خواهد بود و همچنین یکی از منابع تامین آن میتواند صندوق توسعه ملی با امکان پرداخت وام باشد و از نیمه دوم سال آینده شاهد بهبود ناوگان و کاهش سن و سال آن باشیم.
source