Wp Header Logo 3590.png

به گزارش همشهری آنلاین– مهدی اسماعیل پور، این مراسم با حضور مدیران شهری، نماینده‌های مردم در مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران و رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در مرکز معاینه‌فنی نیایش برگزار شد.

تخصیص بودجه برای نوسازی تجهیزات
محل برگزاری مراسم مرکز معاینه‌فنی نیایش است. اینجا هم تمام تجهیزاتش مانند سایر مراکز شهرداری به‌روز شده‌است. سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی، مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی شهر تهران در مراسم رونمایی از تجهیزات سبک و سنگین نوین معاینه‌فنی شهرداری می‌گوید: «به‌علت تحریم‌ها امکان تعویض قطعات دستگاه‌ها نبود، درحالی‌که عمر مفیدشان گذشته بود. درنتیجه برای بالابردن صحت و دقت آزمون‌ها، تصمیم به نوسازی تجهیزات ۳۲خط سبک و ۳خط سنگین گرفتیم. این دستگاه‌ها از طریق شرکت سرمایه‌گذاری شهر و تخصیص بودجه نوسازی‌ توسط شورای شهر برای نخستین‌بار خریداری شد.»

انعقاد ۳قرارداد در سال گذشته
۳قرارداد جداگانه برای تامین دستگاه‌ها توسط ستاد معاینه‌فنی بسته شده‌است. میرزایی‌قمی می‌گوید: «قرارداد اول مربوط به تامین دستگاه تست آلایندگی، قرارداد بعدی مربوط به تست ایمنی و قرارداد سوم هم مربوط به دستگاه‌های معاینه‌فنی خودروهای سنگین است. در اردیبهشت‌ماه امسال دستگاه‌های تست آلایندگی تحویل شد و آنها را در کلیه مراکز معاینه‌فنی نصب کردیم. بعد از آن هم دستگاه‌های تست ایمنی را در شهریورماه امسال‌ تحویل گرفتیم و بعد از گذشت چند ماه نصب همه دستگاه‌ها تمام شده‌است. این در حالی است که در مدت نوسازی، خللی در نوبت‌دهی و معاینه‌فنی رخ نداد.»

محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید داخل
در مراسم نمونه تجهیزات جدید در مرکز معاینه‌فنی نیایش به نمایش گذاشته شده است که تولید داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی شهر تهران می‌گوید: «چند شرط برای انتخاب مجری پروژه داشتیم و با توجه به این موضوع قرار شد استاندارد دستگاه‌ها به‌روز و خرید و نصب آنها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی باشد. شرط دیگر این بود که دستگاه‌ها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان قابلیت توسعه داشته باشند. شرط بعدی رایگان‌بودن گارانتی خدمات برای ۳سال است و تأمین قطعات هم باید توسط شرکت اولیه انجام شود.»

قابلیت‌های جدید مراکز معاینه‌فنی
قابلیت‌های دستگاه‌ها به‌گفته مدیران بالاست. مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی شهر تهران می‌گوید: «دستگاه‌های جدید ویژگی‌های زیادی دارند که می‌توان به دستگاه تست‌های آلایندگی ناکس(اکسید نیتروژن) اشاره کرد. ناکس به‌عنوان یکی از آلاینده‌های معیار در تهران به‌ویژه در ۶ماهه اول سال محسوب می‌شود که از این به بعد میزان انتشار آن در خودروها کنترل خواهد شد. همچنین پیش از این امکان تست آلایندگی خروجی‌ اگزوز خودروهای گازسوز وجود نداشت و خودروها باید در حالت بنزینی فعالیت می‌کردند؛ اما دستگاه‌های جدید قابلیت اندازه‌گیری آلایندگی خودروهای گازسوز را دارند. علاوه بر این موارد با دستگاه‌های جدید آزمون‌های دور بالا در قالب معاینه‌فنی برتر به‌سهولت انجام می‌شود.»

نوسازی پس از ۱۵سال
تهران در راه کاهش آلایندگی/ مراکز معاینه فنی چه امکاناتی دارند؟
محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل‌وترافیک شهردار تهران:
سال‌ها در زمینه تجهیزات و زیرساخت‌ها مانند دوربین‌ها، ناوگان حمل‌ونقل عمومی و دستگاه‌های معاینه‌فنی مشکل داشتیم و از آخرین نوسازی تجهیزات معاینه‌فنی ۱۵سال گذشته‌است؛ ولی اکنون نوسازی تجهیزات معاینه‌فنی به همت شورای شهر و ستاد مرکزی معاینه‌فنی شهر تهران انجام شده‌است.
باید آیین‌نامه‌ای برای معاینه‌فنی خودروهای برقی داشته باشیم و ضروری است که تا سال آینده این آیین‌نامه تدوین شود.
موضوع خودروهای برقی پلاک‌شهرستان باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه فقط بحث معاینه‌فنی و آلایندگی آنها در میان نیست و این خودروها در تمام حوزه‌ها دارای پیوست‌هایی هستند.
براساس قانون خودروهای صفر تا ۴سال از دریافت معاینه‌فنی سالانه معافند و این در شرایطی است که بسیاری از این خودروها بعد از گذشت ۲سال آلایندگی دارند. این قانون باید اصلاح شود و خودروهای جدید تا زمانی که مشمول گارانتی شرکت هستند از دریافت معاینه‌فنی معاف باشند.

لزوم ورود ارگان‌های مختلف به معاینه‌فنی
تهران در راه کاهش آلایندگی/ مراکز معاینه فنی چه امکاناتی دارند؟
سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس: ارتقای معاینه‌فنی موضوعی ضروری به‌ویژه برای شهر تهران است. البته باید زنجیره معاینه را کامل ببینیم. اگر این زنجیره را کامل نبینیم هرقدر هم مراکز معاینه‌فنی ما خوب و مجهز باشند، اثرگذار نخواهد بود.
بحث آلودگی هوای تهران باید جدی گرفته شود. بخشی از خودروهایی که در تهران تردد دارند، گواهی معاینه‌فنی را از مراکز تهران نمی‌گیرند.
در تهران انبوهی خودرو وجود دارد که پلاک تهران نیستند و بخشی از آنها بسیار فرسوده‌اند و حتی از عمر فرسودگی گذشته‌اند.
امروز خودروهای پلاک‌شهرستان به تهران می‌آیند و مشخص نیست چقدر در تهران می‌مانند؛ برخورد بازدارنده‌ای هم با آنها نمی‌شود و برخی از آنها به ازای هر کیلومتر آلایندگی دارند. درنتیجه موضوع کاهش آلایندگی، همت جمعی می‌طلبد. علاوه بر معاینه‌فنی، سایر دستگاه‌ها هم باید وظایف خودشان را انجام دهند.
موضوع معاینه‌فنی در حوزه خودروهای سنگین خیلی مهم است. شورای شهر هم باید وارد شود تا تمام خودروهای سنگین، چه خودروهای بخش خصوصی و چه خودروهای متعلق به همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها، ملزم به داشتن معاینه‌فنی باشند.

نوبت‌دهی اینترنتی صف‌ها را کم کرد
تهران در راه کاهش آلایندگی/ مراکز معاینه فنی چه امکاناتی دارند؟

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد آقامیری، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران: یکی از اقدامات برجسته شهرداری تهران تخصیص ۴۰درصد از بودجه شهر به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. این اقدام برای نخستین‌بار در تاریخ مدیریت شهری رخ داده و در ۲سال متوالی اجرا و باعث افزایش تعداد اتوبوس‌ها و توسعه ایستگاه‌ها شده‌است.
با بهره‌برداری از تجهیزات پیشرفته در مراکز معاینه‌فنی، اکنون ۶۴خط فعال در سطح شهر مشغول‌به‌کارند. این تجهیزات شامل دستگاه‌های پیشرفته تست ترمز خودروهای سنگین و سنجش آلایندگی است که مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی شده‌اند.
نوبت‌دهی اینترنتی باعث شده که شهروندان با کمترین معطلی خدمات معاینه‌فنی را دریافت کنند.

۱۵
سال از افتتاح آخرین مرکز معاینه‌فنی (مرکز دماوند) می‌گذرد.

۲۵
سال پیش نخستین مرکز معاینه‌فنی شهر تهران (مرکز بیهقی) راه‌اندازی شد.

۱۵
سال پیش آخرین نوسازی تجهیزات مراکز معاینه‌فنی انجام شد.

۳۲
خط سبک و ۳خط سنگین در تهران نوسازی شد.

۱۵۰
روز نصب دستگاه‌ها در ۳۲خط سبک و ۳خط سنگین طول کشید.

تهران در راه کاهش آلایندگی/ مراکز معاینه فنی چه امکاناتی دارند؟

تهران در راه کاهش آلایندگی/ مراکز معاینه فنی چه امکاناتی دارند؟

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *