Wp Header Logo 799.png

به گزارش خبرنگار گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، نشست علمی “آزادی و مشارکت سیاسی در تجربه حکمرانی مقام معظم رهبری” در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور حجج اسلام و المسلمین دکتر سید سجاد ایزدهی، محمد ملک زاده و سیدکاظم سیدباقری، به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد.

ایزدهی با اشاره به دو نوع مشارکت نخبگانی و مشارکت توده‌وار گفت: اصل مقوله مشارکت سیاسی در انقلاب اسلامی قبل از استناد به رفتار رهبر انقلاب،‌ بیشتر باید به مبانی فکری  و رفتاری ایشان مستند باشد که مستند ایشان در مشارکت سیاسی بحث مردم‌سالاری دینی است و این واژه توسط خود ایشان ارائه شده است.

وی افزود:‌ مراد از مردم‌سالاری در غرب حاکمیت مردم بر مردم، نهادن سرنوشت جامعه به دست مردم و مواردی از این دست ترجمه شده و ماهیت دموکراسی معلوم است؛ یعنی فقدان خدا و ملاحظه اداره جامعه بر همین اساس. دموکراسی زاییده مقوله رنسانس است که در آن فرمول خدا انکاری و انسان‌انگاری قرار داده شده است.

ایزدهی درباره اندیشه رهبر انقلاب در شاخصه مردم سالاری دینی گفت: اندیشه رهبر معظم انقلاب  در خصوص مردم‌سالاری مبتنی بر حضور خدا، تأثیر حضور خدا در سرنوشت جامعه، مشروعیت حاکمیت بر عهده خدا و در نهایت برعهده شایسته‌ترین افراد جامعه است. یعنی ولایت فقیه به عنوان انسان شایسته از جانب خدا در جامعه دینی حکم می‌کند.

وی در بُعد دیگری از مردم‌سالاری تصریح کرد: مردم سالاری دینی نباید مترادف دموکراسی غربی تلقی شود که در هر جامعه‌ای باید بومی شود و در جامعه ما هم بومی شده است؛ بلکه مردم‌سالاری دینی یک مقوله اصیل و مبتنی بر داده‌های اسلامی است.

استاد علوم سیاسی با اشاره به تفکیک مشارکت سیاسی نخبگان و توده مردم افزود: در ذیل نظام اسلامی، مردم‌سالاری به معنای مشارکت سیاسی حداکثری نخبگان یک بحثی دارد و در مشارکت توده مردم بحث دیگری دارد. در حوزه نخبگان دو تلقی در حوزه فقه داریم که از یک طرف باید به توده مردم و از یک طرف باید به نخبگان مراجعه کرد. دو  ملاک در حوزه فقه سیاسی داریم که ما را به نخبگان ارجاع می‌دهد و یک قاعده هم به توده مردم ارجاع می‌دهد. در جایی که رجوع به نخبگان است دو قاعده داریم: یکی رجوع به خبره و یکی مشورت.

وی در توضیح رجوع به خبره و مشاور نیز گفت: در رجوع به خبره فرض بر این است کسی که در یک حوزه‌ای تخصص ندارد نسبت به کسی که دارد مراجعه کند؛ مثل رجوع به مثل پزشک که نظر خبره را به رسمیت می‌شناسیم و توجهی به نظر خود نداریم. مشورت مبتنی بر این است که من هم می‌دانم و کسی که با او مشورت می‌کنم هم می‌داند، اما شاید چیزی به معلومات من اضافه شود.

وی درباره اهمیت رجوع به نخبگان  یادآور شد: سنخ بخش عمده کار در فرایند نخبگانی، رجوع به نخبگان و متخصصان برای علم است. طبیعتاً مقام رهبری به تنهایی نمی‌تواند همه امور را تدبر کند؛ از این رو بسیاری از موارد را به شورا گذاشتند. تجربه حکومت انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که مجلس، تقنین می‌کند، فقهای شورای نگهبان کار را به نهایت می‌رسانند و به رهبری هم ارجاع نمی‌دهند.

استاد حوزه و دانشگاه درباره مشارکت نخبگان از نگاه رهبر انقلاب تصریح کرد: از حیث مشارکت نخبگانی بر اساس منطق رهبری چتر نظام باز است و هرکسی که داعیه نظام دارد، می‌تواند به میدان بیاید؛ البته ساز و کاری دارد که بر عهده قانون است. تجربه حکمرانی رهبر انقلاب همواره پشتیبانی از دولت‌ها بوده است.  

وی درباره نظر رهبری در مشارکت توده‌وار گفت:‌ در حوزه مشارکت توده‌وار رهبر  انقلاب  تأکید بر حضور حداکثری دارد. حضور حداکثری مردم هم طریقیت دارد و هم موضوعیت. موضوعیتش این است که حضور حداکثری مردم، وحدت، امنیت را ایجاد می‌کند. طریقیت دارد که مثلاً رئیس جمهور با قدرت کارش را پیش می‌برد. رهبر انقلاب در شورای شهر، مجلس و ریاست جمهوری همواره بر حضور حداکثری مردم با درایت و مشورت  تأکید دارند؛ اما نتیجه هر چه مردم گفتند.

ایزدهی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در مقاومت بین‌المللی افزود: در حوزه منطقه ما اگر بحث مقاومت را نسبت به استکبار را داریم، آن چیزی که در منطقه اتفاق افتاده، بیش از اینکه تعامل قدرت‌ها باشد، مقاومت مردمی است، حشد الشعبی است، مقاومت افرادی است که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند.

وی تصریح کرد: امروزه این منطق به گونه‌ای شده که اگر کسی بخواهد در مقابل اسرائیل اظهار نظر کند، حتی داخل نیویورک و شهرهای امریکا و انگلیس، این  منطقی است که مردم وسط کار بیایند و جالب‌تر این است که با زبان فارسی مرگ بر اسرائیل بدهند. منطق مردم سالاری، حاکم شده و منطق موجهی است که انقلاب اسلامی مبتنی بر یک باور، بحث مردمی‌سازی را ایجاد کرده و از آن حمایت  می‌کند.

وی درباره نقش مردم ادامه داد: امروز مقاومت فلسطین مبتنی بر مردم است. اگر مردم  پای کار نمی‌‌ایستاد، حماس نمی‌توانست کاری انجام دهد و یا در لبنان اگر مردم  ایستادگی نمی‌کردند، نمی‌توانست کاری انجام بدهد. این‌گونه نیست که نظام مقاومت، نظام اسلحه باشد  که البته نظام دفاع است، اما  مردم‌بنیاد بودن، متکی بر فهم و اراده مردم، آگاهی بخشی به مردم اصل اساسی انقلاب اسلامی است.

ایزدهی در پایان اشاره کرد: راهبری رهبر انقلاب اسلامی بر اساس منطق مردم سالاری دینی، تأکید بر امانت بودن آرای مردم و تأکید  بر حق و تکلیف بودن رأی و نظر مردم بنا نهاده شد. انتخابات یک روز به تأخیر نیفتاد، آرای مردم به امانت منتقل شد و رئیس جمهور منتخب آمد.

انتهای‌پیام/

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *