به گزارش خبرگزاری تسنیم، آخرین دادههای مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما که توسط محسن شاکرینژاد، رئیس این مرکز اعلام شد، از افزایش شش درصدی مخاطبان تلویزیون در نوروز 1404 نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته خبر میدهد.
به گفته شاکرینژاد، سریالهای ویژه نوروز نیز نسبت به سال قبل با رشد مخاطب مواجه شده که پخش مجموعههای تلویزیونی محبوبی مانند «پایتخت 7» در این امر بیتأثیر نبوده است. در دو سال اخیر، ماه رمضان و عید نوروز مقارن شدهبود. رسانه ملی هم تلاش کرد با دست پر به استقبال این دو مناسبت ملی و مذهبی برود. از این رو رقابت بین ویژهبرنامههای ماه رمضان و افطار و سحر با تدارکات صداوسیما به مناسبت نوروز باستانی، تنگاتنگ شده و هرکدام از برنامهسازان و هنرمندان تلاش کردند گوی سبقت را در جذب مخاطب از رقبای خود بربایند.
او اشاره کرد: در سالهای اخیر دو برنامه «محفل» و «زندگی پس از زندگی» بهعنوان ویژههای افطار سیما، با فاصلهای اندک در صدر جدول جذب مخاطبان قرار گرفتهاند. بهعنوان نمونه سال قبل در آخرین نوبت نظرسنجی انجام شده بعد از ماه رمضان و نوروز 1403 «محفل» پرمخاطبترین برنامه سیما شد. در آخرین نظرسنجی «محفل» با 27.9 درصد پرمخاطبترین اعلام شد و «زندگی پس از زندگی» با 27.1 درصد مخاطب در رتبه بعدی قرار گرفت. این رقابت رسانهای جذاب در 1404 نیز تداوم یافت و تلویزیون بار دیگر با برنامههای ویژه سحرهای ماه مبارک رمضان و افطار 1404 توفیقاتی در جذب مخاطب داشت و درمجموع نسبت به سال 1403 از مخاطبان بیشتری میزبانی کرد.
افزایش 4 درصدی مخاطبان «محفل»
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: ویژهبرنامه «محفل» که به سومین فصل تولیدش رسیده و امسال نیز پیش از افطار از شبکه سه سیما روی آنتن میرفت، چهار درصد افزایش مخاطب داشته و پرمخاطبترین ویژهبرنامه 1404 در لحظات ملکوتی اذان مغرب و ایام ماه مبارک رمضان بوده است. در مرتبه بعدی نیز برنامه «زندگی پس از زندگی» قرار گرفته که هنگام غروب و از شبکه چهار سیما در ایام ماه مبارک رمضان روانه آنتن میشد. به گفته شاکرینژاد این برنامه نیز در مقایسه با سال 1403 افزایش مخاطب داشته است.
مخاطب 49 میلیونی تلویزیون
سیدعلی موسوی میرکلایی، مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما نیز از برگزاری هفت نظرسنجی در باره ویژهبرنامههای ماه رمضان و نوروز خبر میدهد و گفت: امسال میزان استفاده از برنامههای صداوسیما حدود 73 درصد بوده؛ یعنی حدود 49 میلیون نفر مخاطب از برنامههای صداوسیما استفاده کردهاند که در نوع خود بیسابقه محسوب میشود.
همراه با «مردان آهنین» در «پایتخت»
مدیرکل سنجش مخاطب سازمان افزود: سریالهای «پایتخت»، «جانان»، «قول مردونه» و سریالهای شبکههای تماشا و افق رتبههای برتر سریالها را داشتند و در بین برنامههای ویژه ایام نوروز هم «مردان آهنین» بیشترین مخاطب را به دست آورده است.
رشد 5 درصدی مخاطبان ویژههای رمضانی
به گفته مدیرکل سنجش مخاطب سازمان صداوسیما، برنامههای «ایرانگرد»، «پانتولیگ» و «1001» از شبکه نسیم و برنامههای شبکه مستند جزو برترینهای نوروزی بودند که با استقبال مخاطبان مواجه شدند.
وی از رشد حدود پنج درصدی مخاطبان برنامههای تلویزیونی ماه مبارک رمضان نسبت به سال قبل هم خبر میدهد و عنوان میکند که حدود 38 میلیون نفر از این برنامهها استفاده کردهاند و این دادهها برآیند سنجشهای تلفنی و تبلتی در کل کشور است و مخاطبان گروه سنی 12 سال به بالا را در بر میگیرد.
خوشاقبالترینهای سحر و افطار
موسوی در ادامه با اشاره به اینکه ویژهبرنامههای افطار 1404 نیز رشد مخاطب داشته، افزود: شبکه سه، چهار و یک و شبکههای استانی، شبکههای برتر در ویژهبرنامههای افطار بودند که برنامههای «محفل»، «زندگی پس از زندگی»، «یاد خدا» و ویژهبرنامههای افطار شبکههای استانی را شامل میشود. در خصوص برنامههای ویژه سحر نیز شبکههای استانی، شبکه سه، دو و یک سیما شبکههای برتر بودند. برنامههای سحرگاهی «ماه خدا»، «ماه من» و «سحرنشین» و ویژهبرنامه سحر شبکههای استانی، برنامههای برتری بودند که از شبکههای مختلف پخش شدند.
براساس دادههای مدیرکل سنجش مخاطب سازمان، غیر از ویژهبرنامههای افطار و سحر، برنامههای ویژه ماه مبارک که در ایام دیگر و یا ساعتهای دیگری پخش میشد نیز مورد نظرسنجی قرار گرفته و برنامه «سمت خدا»، «درسهایی از قرآن»، «جام رمضان» و «نجوای نجف» برنامههای برتر بودند. در برنامههای ترتیلخوانی، سخنرانیهای مذهبی و مناجاتخوانی نیز رشد مخاطب خوبی داشتهایم.
15 میلیون مخاطب همراه با رادیو
به گفته موسوی، رادیو هم در ایام ماه مبارک رمضان حدود 15 میلیون مخاطب در هفته اول و دوم شنونده داشته است و شبکه استانی، شبکه جوان، شبکه قرآن و شبکه پیام شبکههای برتر رادیویی بودهاند. در ایام نوروز هم شبکههای رادیویی رصد شدند که بر اساس آن، شبکههای استانی، آوا، جوان و پیام شبکههای برتر در ایام نوروز بودند.
برگزاری برترین تحویل سال در شبکه 3
براساس این آمارها، برنامه سال نو شبکه سه، ویژهبرنامه برتر تحویل سال سیما بود. برنامه ویژه تحویل سال شبکههای استانی نیز جایگاه دوم را به دست آوردند و شبکه قرآن و معارف، شبکه دو و شبکه نسیم نیز دیگر شبکههای برتر در میان ویژهبرنامههای تحویل سال بودند.
40 میلیون مخاطب گوش به فرمان ولی امر
مدیرکل سنجش مخاطب سازمان در ادامه اضافه میکند: حدود 40 میلیون نفر آغاز سال را با فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص موضوع سال پای تلویزیون گذراندند؛ این رصد آماری است که بهطور زنده سنجش کردیم. در شبهای قدر نیز حدود 35 میلیون و در روز قدس حدود 31 میلیون نفر، مخاطب رسانه ملی بودند. دو پویش «نه به تصادف» و «ششدانگ برانیم» نیز برگزار شد که بهترتیب حدود 25 و 14 میلیون نفر در این پویشها مشارکت داشتند. در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز نیز حدود 15 میلیون نفر از پویش «زندگی با آیهها» بهرهمند شدند.
انتهای پیام/
source