در این نشست، وزیر آموزش و پرورش بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید داشت و از «مدرسه تلویزیونی ایران» که در دوران بحران کرونا به اجرا درآمد، بهعنوان نمونهای موفق یاد کرد. وی خواستار تداوم این نوع همکاریها و آغاز فصل جدیدی از تعامل میان وزارت آموزش و پرورش و رسانه ملی شد. همچنین کاظمی بر لزوم راهاندازی «شبکه ملی تعلیم و تربیت» بهعنوان یکی از خواستههای رهبر معظم انقلاب تأکید کرد.
نکتهای که علیرضا پارسانیا مدیر جدید شبکه آموزش هم در گفتوگو با خبرنگار تسنیم به آن اشاره کرد. وی اظهار داشت: «شبکه آموزش باید معین وزارت آموزش و پرورش در تحقق اهداف تربیتی، آموزشی و پرورشی باشد. ما در حال طراحی عملیاتی برای این مهم هستیم و با قاطعیت اعلام میکنم که در این دوره، تعامل آموزش و پرورش و شبکه آموزش بهصورت جدی تقویت خواهد شد.»
پارسانیا افزود: «ما به دنبال ارائه برنامههای ویژه در حوزه مهارتآموزی برای کودکان و نوجوانان، به ویژه در زمینه درسهای مدرسهای هستیم. علاوه بر این، برای معلمان و والدین نیز برنامههایی برای کمک به تربیت فرزندان طراحی خواهیم کرد.»
در این راستا، نکاتی ضروری برای مدیر جدید شبکه آموزش وجود دارد که میتواند به بهبود عملکرد این شبکه در راستای اهداف آموزشی کشور کمک کند. اولین نکته این است که با توجه به تجربیات پارسانیا در حوزه آموزش و پرورش، او باید برنامههایی برای ارتقای مهارتآموزی و دانشافزایی کودکان، نوجوانان و حتی داوطلبان کنکور فراهم کند. دیگر نیازی به تلویزیونی که تبلیغکننده کلاسهای گرانقیمت کنکور باشد، نیست؛ بلکه باید تلویزیونی دغدغهمند ایجاد شود که از طریق استفاده از اساتید ویژه، تکنیکهای تستزنی کنکور را در قالب برنامههای علمی و تخصصی به داوطلبان ارائه دهد.
این رویکرد میتواند مشابه با برنامه «مدرسه کنکور» باشد که پیشتر در تلویزیون اجرا میشد، اما باید بهصورت حرفهایتر، علمیتر و اصولیتر پیش رود. حتی در مورد «مدرسه تلویزیونی»، این برنامهها میتوانند از شکل و شمایل ابتدایی خود دور شده و به سمت برنامههای تخصصیتر و کارآمدتری حرکت کنند.
یکی دیگر از موارد مهمی که پارسانیا باید به آن توجه کند، تخصصیتر کردن شبکه آموزش است. این شبکه باید از حالت عمومیتر که در مناسبتها برنامههای سرگرمکننده و سریالهای معمولی پخش میکند، خارج شده و به سمت ارائه برنامههای تخصصی در زمینههای مختلف آموزشی حرکت کند. شبکه آموزش باید واقعا به عنوان یک مرجع برای مهارتآموزی و دانشافزایی در تمامی سطوح آموزشی شناخته شود و نه صرفاً به فکر سرگرمی باشد.
همچنین یکی از مسائلی که مدیر جدید شبکه آموزش میتواند به آن توجه ویژهای داشته باشد، جلوگیری از پخش آگهیهای مضر آموزشی و علمی است. این آگهیها که اغلب به «کاسبی آموزشی» شهرت دارند، باید از شبکه آموزش حذف شوند تا عدالت آموزشی در این شبکه برقرار شود. جلوگیری از چنین تبلیغاتی میتواند به ارتقای کیفیت محتوای آموزشی و جلوگیری از سوءاستفادههای اقتصادی در این حوزه کمک کند.
در نهایت، آنطور که از صحبتهای مدیر جدید شبکه آموزش برمیآید، تمرکز اصلی این شبکه باید بر آموزش واقعی، کارآمد و تخصصی باشد. پارسانیا میتواند با مدیریت دقیق و علمی، شبکه آموزش را به یکی از منابع اصلی و موثر در ارتقای سطح آموزشی کشور تبدیل کند.
انتهای پیام/
source