به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مقامهای ایالت کالیفرنیا بارها تأکید کردهاند که افزایش اعتبار مالیاتی برای تولیدات سینمایی و تلویزیونی، در واقع نوعی اقدام برای ایجاد فرصتهای شغلی است.
با این حال، این پرسش مطرح است که این طرح تا چه اندازه در عمل، به بازگشت مشاغل از دسترفته کمک خواهد کرد؟
بر اساس گزارش کمیسیون فیلم کالیفرنیا، افزایش سقف اعتبار مالیاتی به ۷۵۰ میلیون دلار، میتواند به رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی اشتغال مستقیم در این حوزه منجر شود؛ رقمی معادل ۴۴۰۰ تا ۵۵۰۰ شغل.
با این حال، این تعداد تنها بخش کوچکی از مشاغلی است که صنعت سینمای جهان در کالیفرنیا طی دو سال اخیر از دست داده است. براساس اعلام اداره آمار کار ایالات متحده، در سال ۲۰۲۴ حدود ۴۰ هزار شغل در حوزه تولید فیلم و ویدئو نسبت به سال اوج آن؛ ۲۰۲۲ حذف شدهاند. برخی از اتحادیههای صنفی میگویند که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد اعضایشان اکنون بیکار هستند.
الکس آگویلار، مدیر تجاری اتحادیه کارگری محلی ۷۲۴، که از مدافعان اصلی طرح افزایش اعتبار مالیاتی بوده، معتقد است: «بیتردید این طرح بخشی از مشاغل را بازمیگرداند، اما نه در حد و اندازه دوران پیش از بحران.»
برآورد اتحادیههای هالیوود نشان میدهد که از سال ۲۰۲۲ تاکنون حدود ۱۷ هزار شغل از بین رفته است؛ این رقم شامل افرادی نمیشود که واجد شرایط پوشش صندوق بازنشستگی و درمان صنعت تصویر متحرک نیستند.
ریک چاوز زبور، نماینده مجمع قانونگذاری لسآنجلس و از حامیان اصلی این لایحه، میگوید: «ما با سطحی از بیکاری روبهرو هستیم که به دوران رکود بزرگ شباهت دارد. این طرح معجزه نمیکند، اما روند سقوط شغلی را کند میکند و بخشی از مشاغل را بازمیگرداند.»
با وجود کاهش کلی فعالیتها، صنعت سینما در کالیفرنیا همچنان عظیم است. در حال حاضر، طرح اعتبار مالیاتی ۳۳۰ میلیون دلاری سالانه حدود ۱۱ هزار شغل بازیگران و عوامل تولید را پشتیبانی میکند؛ یعنی یک نهم کل مشاغل این بخش در ایالت. حتی با دو برابر شدن این اعتبار، بیشتر صنعت همچنان خارج از پوشش باقی میماند.
کمیسیون فیلم ایالت پیشبینی کرده که افزایش اعتبار، الزاماً تعداد مشاغل پشتیبانیشده را دو برابر نخواهد کرد. چرا که قانون جدید میزان اعتبار پایه را از ۲۰ درصد به ۳۵ درصد افزایش میدهد. بنابراین پروژههایی مانند «تاپگان: ماوریک» یا «ماه یاغی» به جای ۲۰ میلیون دلار، ۳۵ میلیون دلار دریافت میکنند، بدون آنکه مشاغل بیشتری ایجاد شود.
با در نظر گرفتن اثرات زنجیرهای اقتصادی، مؤسسه میلکن در گزارشی که در ۲۷ مه منتشر شد، پیشبینی کرده که گسترش این طرح، به ایجاد نزدیک به ۱۴۸۸۶ شغل منجر شود. اما این ارزیابی با مخالفتهایی نیز روبهرو شده است.
دفتر تحلیلگر قانونگذاری ایالت در گزارشی در ماه فوریه اعلام کرد: «هیچ مدرک قانعکنندهای وجود ندارد که نشان دهد معافیتهای مالیاتی صنعت فیلم، تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی کلی ایالت دارد.» این دفتر مدعی است که این مشوقها صرفاً فعالیتهای دیگر را کنار میزنند.
کریستوفر تورنبرگ، شریک بنیانگذار شرکت تحلیل اقتصادی بیکن، میگوید: «ما باید درباره مشاغلی صحبت کنیم که در نبود این مشوقها، اصلاً وجود نداشتند. صرفاً چسباندن یک سوبسید به یک شغل، چیز زیادی نمیگوید.»
او باور دارد که کمیسیون فیلم کالیفرنیا در ارزیابی تأثیر این طرح اغراق کرده، در حالی که کوین کلودن، نویسنده گزارش میلکن، معتقد است کمیسیون برعکس، اثر آن را کمتر از واقع برآورد کرده است.
این دو تحلیلگر همچنین درباره علل اصلی رکود صنعت سرگرمی نیز دیدگاه متفاوت دارند. کلودن، افزایش هزینههای زندگی، بیمه درمانی و مجوزها را عامل اصلی رکود میداند، در حالی که تورنبرگ تغییر شیوه مصرف مخاطب و گرایش به پلتفرمهایی مانند یوتیوب را علت اصلی کاهش درآمدها میداند.
در هر حال، ایالت کالیفرنیا در رقابت برای حفظ مشاغل باقیمانده با ایالتهایی مانند نیویورک و جورجیا وارد میدان شده است. طبق گزارشها، این ایالتها برای هر شغل حدود ۶۰ هزار دلار هزینه میکنند، در حالی که در کالیفرنیا این رقم فعلاً ۳۰ هزار دلار است و با اجرای طرح جدید، به ۴۵ تا ۴۸ هزار دلار خواهد رسید.
از آنجا که اعتبارها محدودند، بسیاری از تولیدات اصلاً برای دریافت آنها اقدام نمیکنند. زبور تأکید دارد که افزایش مبلغ میتواند پروژههای پرهزینهتری را که معمولاً خارج از کشور تولید میشوند، به کالیفرنیا بکشاند.
او میگوید: «دوست داشتم این اعتبار بیشتر باشد، اما در شرایط فعلی باید با آنچه از نظر سیاسی ممکن است، کار کنیم.»
ائتلاف اتحادیههای سرگرمی نیز بر این باور است که این لایحه نهتنها باعث اشتغالزایی میشود، بلکه به حفظ نیروهای فعلی هم کمک میکند. برآورد این ائتلاف حاکی از آن است که اجرای طرح میتواند به ایجاد ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار روز کاری منجر شود؛ رقمی معادل ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل مشاغل از دسترفته در دو سال گذشته.
ربهکا راین، رئیس این ائتلاف و از مقامهای ارشد اتحادیه کارگردانان آمریکا، میگوید: «اگر منابع بیشتری در اختیار بود، قطعاً مشاغل بیشتری ایجاد میشد. اما باید با واقعیتهای کنونی و اولویتهای رقابتی کنار آمد. اقدام فوری ضروری است و نباید در انتظار شرایط ایدهآل ماند.»
گرگ بارتلت، مدیر تولید و از بنیانگذاران گروه «کالیفرنیا متحد»، نیز با تأکید بر اهمیت افزایش این بودجه میگوید: «هرچند حتی ۷۵۰ میلیون دلار هم ممکن است برای مهار این بحران دیر شده باشد، اما همین هم غنیمت است. کم است، دیر است، اما هر قدمی مفید است.»
مترجم: ریحانه اسکندری
منبع: ورایتی
۲۴۲۲۴۴
source