به گزارش همشهری آنلاین: اما علت اصلی این روند دقیقا چیست؟ برخی منابع پیشبینی میکنند که نسل آینده خودروسوارها (متولدین تقریبا ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴)، ممکن است نرخ مالکیت و رانندگی خودرو را به میزان قابلتوجهی کاهش دهند. این تغییر به ترکیبی از عوامل بستگی دارد که در رأس آنها خودروهای خودران قرار دارد.
دنیایی خالی از راننده
اوری لوین، کارآفرین و بنیانگذار اپلیکیشن مسیریاب ویز در اینباره میگوید: نسل بعدی، دیگر رانندگی نخواهند کرد و اگر به نسلی پس از آن بگویید که خودتان رانندگی میکردید، باور نخواهند کرد. خودروهای آینده مثل آسانسورهایی هستند که ۵۰سال پیش به اپراتور نیاز داشتند اما حالا دیگر ندارند.» به اعتقاد لوین، با وجود تاکسیهای روباتیک که بهزودی در دنیا گسترش پیدا میکنند، رانندگی با خودروهای شخصی دیگر معنایی نخواهد داشت. او تأکید کرد: «در یک دهه آینده، بیشتر خدمات حملونقل پولی کاملا خودران خواهند بود و شما در شهر بهسختی رانندهای را خواهید دید.»
جایگزینها
درحالیکه برخی معتقدند رانندگی یک مهارت ضروری زندگی است، این روند نشان میدهد که نسلهای آینده ممکن است تمایل بیشتری به کشف و استفاده از روشهای جایگزین حملونقل داشته باشند که بهطور بالقوه منجر به آیندهای میشود که در آن داشتن خودرو و رانندگی کمتر رواج داشته باشد.
وسایل نقلیه خودران
ظرفیت پذیرش گسترده خودروهای خودران میتواند حملونقل را تغییر شکل دهد و درنتیجه نیاز به یادگیری رانندگی و مهارتهای مربوط به آن را کاهش دهد.
بیشتر بخوانید:
سفرهای اشتراکی و حملونقل عمومی
پلتفرمهای خودروهای اینترنتی و روبوتاکسیها به همراه حملونقل عمومی پیشرفته که بهراحتی در دسترس هستند، جایگزینهای مناسبی برای مالکیت خودرو، بهویژه در مناطق شهری هستند.
نگرانیهای زیستمحیطی
افزایش آگاهی از تأثیرات زیستمحیطی انتشار گازهای گلخانهای خودروها، برخی از جوانان را نسبت به رانندگی مرددتر میکند؛ بهخصوص اگر به گزینههای سازگار با محیطزیست دسترسی داشته باشند.
هزینه مالکیت خودرو
هزینههای مربوط به خرید، نگهداری و بیمه خودرو میتواند قابل توجه باشد؛ بهخصوص برای جوانانی که وارد بازار کار میشوند یا تحصیلات عالی را دنبال میکنند.
آمار چه میگوید؟
سال گذشته در گزارش USA Today آمده بود که «دادههای جمعآوریشده از اداره بزرگراههای فدرال که توسط کنگره خودروهای سبز تجزیه و تحلیل شده نشان داد که در سال۲۰۱۸ تقریبا ۶۱درصد از افراد ۱۸ساله در ایالات متحده گواهینامه رانندگی داشتند که نسبت به ۸۰درصد در سال۱۹۸۳ کاهش یافته است. تعداد افراد ۱۶ساله دارای گواهینامه در مدت مشابه از ۴۶درصد به ۲۵درصد کاهش یافته است.»
source