۱۳:۲۰ – ۰۵ مرداد ۱۴۰۴
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نفیسه خلیلی – نشست خبری «ایران جان ایلام ایران» با حضور محمدعلی صائب مدیر شبکه خبر، محسن شاکرینژاد رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، علیرضا کیخا معاون امور استانهای صداوسیما و حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی و سایر معاونان سازمان در سالن همایشهای صداوسیما برگزار شد.
مدیر شبکه خبر درباره برنامههای این شبکه برای پوشش استان هدف گفت: ما در شبکه خبر با کمک دوستان صداوسیما تلاش خواهیم کرد تا در این هفته مجاورت ذهنی مردم ایران با ایلام و مسائل آن بیشتر شود. تلاش ما در حوزه تولید گزارشهای خبری با موضوع فرصتها و ظرفیت ایلام و چالشهای استان و پخش در بخشهای خبری اصلی و ضریب دادن به آن است، تا ایلام بیشتر از قبل در ذهن غیر ایرانیها مسئله بشود. همچنین، مستندها و برنامههای طولانیتری مابین شبکههای خبری در شبکه خبر پخش خواهد شد.
صائب ادامه داد: ما با مرکز صداوسیمای ایلام پخش مشترک خواهیم داشت. گویندگان ما در چند بخش خبری به ایلام خواهند رفت و در چند بخش خبری گویندگان آنها به تهران خواهند آمد. رویدادهای زندهای هم که در استان در جریان باشد، در شبکه خبر ۲ میزبانی خواهیم کرد. تعدادی از برنامههای زنده از جمله گفتوگوی ویژه خبری، میز اقتصاد، صف اول، استاندار در این یک هفته به ایلام و مسائل آن اختصاص خواهد یافت.
در ادامه رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره تعویق رویداد «ایران جان اصفهان ایران» به دلیل تجاوز رژیم صهیونیستی گفت: بنا شد در فرصت مقتضی به رویداد اصفهان بپردازیم و انشاءالله از هفتم تا دهم مرداد به ایلام خواهیم پرداخت. ما امروز در حال اجرای نظرسنجی پیش آزمون درباره ایلام در سراسر کشور هستیم. بناست در این چهار روز به یکسری از شاخصها و گزارشها درباره استان ایلام بپردازیم. بعد از این رویداد هم مجدد به سراغ همان مردم میرویم، تا ببینیم در این مدت توانستیم آگاهیهای آنها را تغییر بدهیم یا نه. به لطف خدا در نظرسنجی قبل درباره استان خوزستان مشخص شد که تفاوت معناداری بین نظرسنجی پیش آزمون و پس آزمون وجود دارد. ما چهار مرحله نظرسنجی داشتیم.
شاکرینژاد با بیان اینکه شاید مردم با ظرفیتهای استان خوزستان بیشتر آشنا بودند، اما ایلام یک استان کوچک است، که چشمانداز و ظرفیتهایی دارد که ممکن است ما رسانهایها هم آن را ندیده باشیم، گفت: خیلی نکتههای ناگفته درباره ایران عزیزمان وجود دارد، که باید این حق ادا بشود.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با بیان اینکه ما در اکثر رویکردهای کشور تهرانمحور هستیم و این رویکرد باید تغییر کند، گفت: ما حتی گویش تهرانی را میخواهیم به همه جا تسری بدهیم. رویدادی، چون «ایران جان» به تغییر این رویکرد کمک میکند.
او ادامه داد: دیدگاه مردم نسبت به اقتدار ایران در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه افتخارآفرین بود. طی جنگ تحمیلی سؤال مشترکی در خصوص مرجعیت رسانه ملی از سوی نهادهای آمارگیری مختلف انجام شد و نشان داد رسانه ملی برای اکثر مردم رسانه مرجع بوده است. شبکه خبر نیز در نظرسنجیهای ما پرمخاطبترین شبکه این دوره بود. ما از مردم در مورد شبکه آشیانه بهعنوان تنها شبکهای که دنبال میکنند، سؤالی پرسیدیم و اکثریت شبکه خبر را شبکه آشیانه دانستند که نشان از هوشیاری مردم ایران است.
در ادامه کوروش مفاخری، رئیس مرکز طرح، برنامه و ارزیابی معاونت سیما گفت: از هفتم مرداد با بیش از ۱۰ برنامه زنده، ۳۰ مستند، ۲۸ میان برنامه و… به معرفی ایلام میپردازیم. در هفته «ایلام ایران» از شبکه یک برنامههای «ایران دوستداشتنی»، «سیمای خانواده»، «صبح بخیر ایران»، «ورزش و مردم» و مستندهای «ایران از بالا» و همچنین برنامههای «پایش» و «ثریا» به ایلام میروند.
وی ادامه داد: از شبکه دو نیز برنامههای «صبحانه ایرانی»، «عصر خانواده»، «نَقل و نُقل»، «زمانه» و از شبکه سه «صبح و نشاط»، «طبیب»، «در آستانه خورشید» و… راهی ایلام میشوند. شبکه نسیم نیز با برنامههای «هموطنز»، «دمتون گرم»، «نسیم آوا» و «نسیما» در هفته «ایلام ایران» حاضر میشود. همچنین برنامههای «هنرستان»، «چرخ»، «گنجینه»، «محفل قرآنی» و «آرمان» نیز به ایلام میروند.
مفاخری خاطرنشان کرد: از شبکه تهران «به خانه برمیگردیم» و «سلام تهران» و از شبکه آموزش برنامههای «پرسشگر»، «مثبت آموزش»، «رویش» و از شبکه قرآن نیز برنامههای مختلف و مستندهای گوناگونی در ایلام روی آنتن میروند. از شبکه افق هم برنامه «عصر جهاد»، «کافه مستند» و «ملازمان حرم» به «ایلام ایران» میپردازند. در این هفته ویژهبرنامه میدانی حوزه کودک هم خواهیم داشت و «ماجراهای نوید» و «ململ» به این استان میروند.
source