Wp Header Logo 1383.png

داوود فتحعلی‌بیگی از چهره‌های شاخص و با سابقه هنر تعزیه، شامگاه یازدهم مرداد با حضور در پردیس تئاتر تهران، تماشاگر یکی از مجالس تعزیه «شبیه نور» بود. وی ضمن تمجید از تلاش‌های صورت‌گرفته در برگزاری این مجالس، بر لزوم آموزش و اصلاح متون تعزیه تأکید کرد.

آموزش تعزیه، گامی مهم برای حفظ این هنر آیینی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، داوود فتحعلی‌بیگی با حضور در پردیس تئاتر تهران و تماشای مجلس حضرت قاسم (ع) از مجالس تعزیه «شبیه نور» گفت:  به‌ عنوان کسی که سال‌ها در میدان اجرای تعزیه بوده، امروز حضور در جایگاه تماشاگر برایم تجربه متفاوتی بود. از اساس پرداختن به تعزیه، جذب مخاطب، آموزش جوانان و حفظ این هنر آیینی، اقدامی بسیار پسندیده و قابل‌تحسین است. خوشحالم که می‌بینم بسیاری از اجراگران امروز از دل همین کانونی آمده‌اند که در پردیس تئاتر تهران شکل گرفته و این نشان از موفقیت برنامه‌های آموزشی دارد.

اجرای مجالس تعزیه «شبیه نور» نمره بالا می‌گیرد

وی با اشاره به اینکه تعزیه امشب نمره قابل قبولی دارد، اظهار داشت: همین جای شکرگزاری دارد. اصولاً وقتی کاری این‌چنین اجرا می‌شود، وظیفه ماست که هم تحسین کنیم، هم برای ارتقا تذکر بدهیم. خوشبختانه اجرای امشب مجلس گرمی بود، تعزیه‌خوانان این مجلس مسلط بودند و در فضای کلی کار، نمره قبولی بالایی می‌گیرد.

وی با بیان این که برخی اشکالات محتوایی در نسخه‌های تعزیه وجود دارد، تصریح کرد: نسخه‌های تعزیه در طول تاریخ، دچار دخل و تصرف‌هایی شده‌اند. تشخیص و اصلاح این موارد کار هر کسی نیست. این وظیفه افراد خبره و نسخه‌شناس است که بتوانند طبق ضوابط صحیح، اشکالات احتمالی را اصلاح کنند.

فتحعلی‌بیگی همچنین اظهار داشت: من، چون سال‌ها در این فضا کار کرده‌ام و با نمونه‌های ممتاز مواجه بوده‌ام، ذهنم ناخودآگاه شروع به مقایسه می‌کند. مثل فیلم‌سازی که هنگام دیدن فیلم، به جای لذت بردن، مدام به نحوه فیلم‌برداری و بازی‌ها دقت می‌کند. این طبیعت حرفه‌ای ماست و به‌هیچ‌وجه به معنای نقد منفی یا نفی زحمات نیست.

تعزیه باید با معماری صحنه و نورپردازی درست اجرا شود

فتحعلی‌بیگی درباره ابعاد اجرایی تعزیه گفت: تعزیه، هنری وابسته به فضا و ارتباط مستقیم با مخاطب است. نور، طراحی صحنه و نحوه قرارگیری بازیگران اهمیت دارد. اگر نور درست تنظیم نشود یا تماشاگر در ارتباط با صحنه دچار گسست شود، کیفیت انتقال پیام کاهش می‌یابد. این مسئله در بعضی اجرا‌ها به چشم می‌خورد.

وی افزود: برخلاف سینما یا تلویزیون که وابسته به لوکیشن هستند، تعزیه با قرارداد‌های ذهنی مخاطب کار می‌کند. تماشاگر با پذیرش فضای ذهنی، خودش را در دل واقعه قرار می‌دهد. اما این انتقال در مدیوم‌هایی مثل تلویزیون اتفاق نمی‌افتد، چون جنس تعزیه متفاوت است و نباید آن را با ابزار‌های تصویری دیگر سنجید.

نهاد‌های مسئول باید بیشتر حمایت کنند

فتحعلی‌بیگی در بخش پایانی با اشاره به نقش نهاد‌های حمایتی گفت: در میان نهاد‌های مختلف، سازمان اوقاف به دلیل ارتباط تاریخی‌اش با موقوفات، وظیفه ذاتی در این زمینه دارد. البته دیگر نهاد‌های هنری و فرهنگی هم باید به میدان بیایند. هنر تعزیه بخشی از هویت فرهنگی ماست و حفظ آن، نیاز به برنامه‌ریزی، بودجه، آموزش و حمایت دارد.

وی با اشاره به استقبال گسترده مخاطبان از مجالس تعزیه شبیه نور گفت: امشب حدود هزار نفر به تماشای تعزیه نشسته بودند و همین موضوع موجب تعحب من شد، اغلب با چنین تعداد تماشاچی تعزیه در اجرا‌های تعزیه رو‌به‌رو نبودیم؛  این یعنی مردم همچنان با این هنر ارتباط برقرار می‌کنند، به شرط آنکه اجرا‌ها با کیفیت و وفادار به روح تعزیه باشند. امیدوارم این مسیر ادامه‌دار باشد و روز به روز شاهد پیشرفت و تعالی تعزیه در کشور باشیم.

 

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *