به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نخستین نشست رسانهای سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگوارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۴، در خصوص «تشریح عملکرد و فعالیتهای وزارت متبوع در یکسال فعالیت دولت وفاق ملی» برگزار شد. زمان برگزاری این نشست روز سهشنبه چهارم شهریورماه ساعت ۱۰ صبح و مکان آن باغ زیبا واقع در خیابان شریعتی بود. نشست قبلی صالحی به دیماه ۱۴۰۳ برمیگردد. نشستی که مهمترین نکته مورد اشاره وزیر در آن کاهش سرمایهی اجتماعی بهعنوان مهمترین چالش عرصه فرهنگوهنر بود.
این نشست با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگوارشاد اسلامی و نیکنام حسینپور، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی این وزارتخانه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.
در ابتدای این نشست حسینپور ضمن عرض خبرمقدم به اصحاب رسانه، گفت: «خوشحالم که بار دیگر دور هم جمع شدهایم تا هم در مورد عملکرد یک ساله وزارت فرهنگوارشاد اسلامی و هم در مورد مسیر آینده گفتوگو کنیم.»
دو شاهدِ مثال کاهش فاصله؛ حضور پررنگتر در جشنوارهها و همدلی در جنگ ۱۲ روزه
سیدعباس صالحی، پس از صحبتهای حسینپور، صحبتهای خود را با گرامیداشت شهدای جنگ ۱۲ روزه و شهدای دولت ازجمله شهید محمدعلی رجایی و شهید محمدجواد باهنر، اینگونه آغاز کرد: «توفیقی برای من است که برای بار دوم در جمع شما حضور دارم. این گفتوگو میتواند به ایجاد تصویری روشنتر از آنچه در حوزه فرهنگوهنر میگذرد کمک کند. من در مجلس هم عرض کردم که دو تغییر عمده در ایران اتفاق افتاده است؛ یکی تغییرات اجتماعی و دیگری تغییرات فناورانه. ایرانِ ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ با ایران دهه ۶۰ تفاوتهای قابل توجهی دارد. این تغییرات را اگر نبینیم راهحلهایمان متناسب با موقعیت نخواهد بود. در حوزه تغییرات اجتماعی اتفاقات متعددی رخ داده است. درواقع به علل مختلف، سرمایه اجتماعی نظام و حاکمیت در گروههای مرجع افول پیدا کرده است. یکی از گروههای مرجع اصحاب فرهنگوهنر و رسانه هستند. دلایلش به کنار اما در بحث آسیب بودنش همه توافق داریم. از رویکردهای ما برقراری نسبت بهتر و تعامل بیشتر با این گروهها بود. به علل مختلف ازجمله اعراضات پاییز ۱۴۰۱ فاصلهای میان حاکمیت و نظام حکمرانی با حوزههای گوناگون فرهنگوهنر ایجاد شد. نمیخواهیم مقصریابی کنیم اما به نظر میرسد باید تجدیدنظر کرد. چون این گروهها هم در ارتباط با توسعه ایران هم رفع تهدیدات موثر است. در یک سال اخیر با تلاشهایی که صورت گرفت، اگرچه حتما رضایتبخش نبوده است، چون عمق بسیار زیاد بوده و اقدامات ما ناکافی. اما با اقداماتی که صورت گرفت میتوان گفت این مسیر، مسیری رو به پیشرفت بوده است. شاهد مثال ما، یکی جشنوارههای فجر ۱۴۰۳ بود. درواقع نمیتوانیم انکار کنیم که در جشنوارههای فجر ۱۴۰۳ شاهد اقبال وسیع هنرمندان بودیم.»
او ادامه داد: «ما پیش از این شاهد بودیم بخش وسیع از هنرمندان اگر نگوییم قهر، دست کم حتی ارتباطی حداقلی برقرار نمیکردند. اینها هماکنون در جشنوارههای فرهنگیوهنری حضور فعالتری پیدا کردهاند. حضوری قویتر و وسیعتر. این طبیعتا به مسیر تعاملی پیموده شده در وزارت فرهنگوارشاد اسلامی و معاونتهای ذیربط برمیگردد. شاهد دوم اتفاقاتی بود که در جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران رخ داد. در حماسه ۱۲ روزه اقشار وسیعی از هنرمندان در میدان حضور پیدا کردند و سهم قابل توجهی در مقاوت و دفاع ملی داشتند. دوستان ما جزوهای با عنوان «تا ابد ایران» منتشر کردهاند که در آن از صدها هنرمند که در دفاع از ایران در فضای مجای حضور پیدا کردند و همبستگی خود را نشان دادند، یاد شده است. نمیخواهیم بگوییم همه این کارها توسط وزات فرهنگوارشاد اسلامی انجام شد. قطعا اینگونه نیست اما تلاشهای وزارت فرهنگارشاد اسلامی هم بیاثر نبوده است. خلاصه مطلب این که ما رویکردمان مطابقت خود با تغییرات اجتماعی و برقراری ارتباط با گروههای مرجع است و ازجمله گروههای تاثیرگذار مرجع اهالی هنر هستند. این که باب تعامل و ارتباط با آنها برقرار شود و این که بدانند وزرات فرهنگوارشاد اسلامی خانه آنهاست ما نمیگوییم از آنچه انجام شده است کاملا راضی هستیم اما این مسیر شروع شده است. شاهدش جشنوارهها و آن ۱۲ روز. این نشاندهنده این است که این رویکرد جواب میدهد و فاصلهها آنقدر هم که گمان میکنیم غیرقابل ترمیم نیست.»
اهم اقدامات وزرات فرهنگوارشاد اسلامی از زبان وزیر
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگوارشاد اسلامی با بیان این که در ادامه میخواهد به اهم اقدامات وزارتخانه متبوعش بپردازد، گفت: «مسیری که به آن اشاره میکنم در دولت دوازدهم هم مورد توجه بود. ما باید بدانیم ایران، فقط تهران نیست و باید استانها و شهرستانها را هم مورد توجه قرار داد. به جرات میتوانم بگویم لیست بلندبالایی از اقداماتی که با این نگاه انجام شده یا در حال انجام است وجود دارد. تمام معاونتها موظفند در کنار جدول بودجه اعلام کنند که به چه میزان برای استان هزینه خواهند کرد و استان موظف است بگوید چه میزان برای شهرستان هزینه خواهد کرد. ضمن این که شوراهای عالی سینما با سرپرستی استانداران در حال برگزاری است و امیدواریم تا مهرماه همه استانها شورای عالی سینما را با ریاست استانداران تشکیل دهند. همچنین موضوع کتابخانههای سیار در نهاد کتابخانههای عمومی دنبال میشود و هماکنون ۱۶ کتابخانه سیار در کشور وجود دارد. نمایشگاههای کتاب استانی مورد دیگر اس. تا جایی که در بین ۱۰ تا ۱۵ استان شاهد برگزاری نمایشگاه کتاب استانی بودهایم. ایجاد ۲۴ کتابخانه در استانها، سه مجتمع فرهنگی و ۵ هنرستان هنرهای زیبا که از اول مهر در استانها شروع به کار خواهند کرد. این رویکردی است که زیرمجموعههای ما در حال انجام آن هستند.»
صالحی ادامه داد: «نکته دیگر اشاره به عملکرد صندوق اعتباری هنر است. هرچند ما شرمزده هنرمندانیم؛ هم به لحاظ عدم حضور برخی از آنها در صندوق و هم به لحاظ حجم خدمات. در حال حاضر حدود صد هزار نفر عضو صندوق اعتباری هنر هستند، ۵۰هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی و مقدار بیشتری تحت پوشش بیمه پایه. درواقع در مجموع حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به شکل ماهانه توسط این صندوق صرف ارائه خدمات به هنرمندان میشود. ما نمیگوییم که از این حد راضی هستیم و حتما نقصها و نقدهای وجود دارد. خاطرم هست در دولت دوازدهم شاهد بودیم ثبت نام بیمه هنرمندان با عنوانهای دیگری صورت میگرفت. ازجمله بیمه ماهیگیرها و… ما عنوان بیمه فرهنگوهنر را ثبت کردیم تا اصحاب فرهنگوهنر شاخص و شناسه خود را داشته باشند. اقدام دیگری که به دنبالش هستیم و شما هم باید به ما کمک کنید بحث تصویر ایران در فضای جهانی است. دشمنان ایران بعد از جنگ ۱۲روزه کوشیدند با ارائه تصویری غلط و نادرست، ایران را کشوری منزوی نشان دهند. ما برای خنثی کردن این تلاشها و نشان دادن تصویری از ایران واقعی کارهای مختلفی انجام دادیم، کارهایی که مقدمات برخی از آنها قبل فراهم بود. ازجمله این کارها میتوان به سامانهای طراحیشده توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد. سامانهای با عنوان «دماوند» که تاکنون ۹ هزار محتوای چندرسانهای در مورد ایران با هدف معرفی ایران به خارج از کشور در آن بارگذاری شده است. کار دیگری که شروع کردهایم دعوت از برخی عزیزان فعال در فضای مجازی جهانی با فالوئرهای بالا به ایران است، در طرح با عنوان «از ایران بگو». طرحی که در قالب آن تاکنون ۱۰۰، ۱۵۰ نفر به ایران آمدهاند و بهعنوان انسانرسانه تصاویری به مخاطبین خود عرضه کردهاند. چراکه این روایتگران غیررسمی میتوانند تصویر درستتری از ایران ارائه دهند.»
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگوارشاد اسلامی با اشاره به عملکرد معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارتخانه متبوعش از حضور بیش از ۶۰ خبرنگار خارجی در ایران در طول جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران گفت و توضیح داد: «تلاشهای قابلتوجهی صورت گرفت تا این خبرنگاران به ایران بیایند. چراکه میتوانستند کمکی عمده به ارائه تصویری درست از جنگ ۱۲ روزه در بین رسانههای خارجی کنند.»
وزیر فرهنگوارشاد اسلامی ادامه داد: «مورد دیگر بحث شفافیت است. ما در دولت دوازدهم هم این مسیر را دنبال میکردیم. چراکه معتقدیم شفافیت میتواند پیشگیریکننده از فساد و برقرارکننده تعامل بهتر میان اصناف و حوزههای زیرمجموعه فعال باشد. شایان ذکر است بعد از وقفهای ایجادشده همه اسناد اداری، قراردادها و غیره در سامانه شفافسازی بارگذاری شد. ضمن این که جشنوارهها هم مکلف به بارگذاری ریزهزینههای خود شدند. تا علاقهمندان بدانند برای رویدادهای مختلف چه میزان و در چه مواردی هزینه شده است. این ما را در معرض نقد به عنوان «هدیهای الهی» قرار میدهد. ضمن این که چنانچه اشاره کردم میتواند عاملی مهم در پیشگیری از فساد باشد.»
سیدعباس صالحی با اشاره به این که «مورد دیگر هم هست که امروز خبرش را عرض میکنم»، با نام بردن از «فرهنگ کارت» ادامه داد: «مقدما عرض کنم که ما در حوزه فرهنگوهنر، با دو مشکل اساسی مواجهایم. مشکل اول این است که مصرف فرهنگی خانوادههای ما روز به روز کمتر میشود و سبد خرید فرهنگیشان روز به روز کوچکتر. شما اگر آمارهای سالهای پیش را با سال ۱۴۰۴ مقایسه کنید متوجه تنزلی وحشتناک میشود. ضمن این که آمار ارائهشده در مصرف کالاهای فرهنگی آماری مخلوط است یعنی مد و پوشاک را هم شامل میشود و فقط مختص کتاب، سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی نیست. سابقه مصرف کالاهای فرهنگی ما پایین بوده است و در شرایط تورمی کنونی پایینتر هم آمده است. مشکل دیگر حجم نقدینگی اندک و گردش پول بسیار پایین این حوزه است. قصد ما از طراحی فرهنگکارت که آن را گامبهگام دنبال میکنیم این است که مقداری از این مشکلات را حل یا کم کند. پس در گام اول ۱۰۰ هزار نفر از اصحاب فرهنگوهنر، کارتهایی به مبلغ ۱۵ میلیون تومان دریافت میکنند. با این کارتها میتوان در حوزه فرهنگوهنر به خرید پرداخت. ازجمله کتاب خرید یا به سینما و تئاتر رفت. بازگرداندن اقساط این مبلغ به صورت شش ماهه و بدون سود خواهد بود و در روزهای آینده مسیر آن اعلام خواهد شد. این طرح با همکاری بانک ملت اجرا شده و امکان خرید اعتباری را در حوزههای فرهنگی فراهم میسازد.»
او ادامه داد: «بحث صندوق همیار فرهنگوهنر نیز با مجوز بورس انجام خواهد شد و موسسه کمک به توسعه فرهنگوهنر این کار را پیش برده است. این صندوق تامین منابع مالی صنایع خلاق را دربرمیگیرد. طوری که شرکتها و افراد حقیقی میتوانند سرمایهگذاری کنند و سود بانکی تضمینشده داشته باشند. ما از طریق این پول برای صنایع خلاق فرصت فرهنگی فراهم خواهیم کرد. بخش قابل توجهی از مشکلات حوزه فرهنگ ریشه در حوزه اقتصادی دارد و ما تلاش میکنیم این مشکلات را از این طریق برطرف کنیم. گام بعدی ما ارائه شناسه آثار هنری خواهد بود. شما میدانید که آثار فرهنگی ما شناسه ندارند و چون شناسه ندارد ارزش اقتصادیشان هم روشن نیست. بهعنوان مثال، هنرمندی از اهالی هنرهای تجسمی اثری نفیس دارد اما این اثر نه شناسه رسمی معتبر دارد و نه قابلیت وثیقهگذاری در بانک. این کار انجام شده و شناسهها با لایههای امنیتی طراحی شدهاند. این شناسه شامل گرایش هنری، نام، ابعادِ اثر، مشخصات مالک و.. است. اینگونه اثر هم در حوزه اقتصادی کارایی خواهد داشت و هم هویت پیدا میکند و عم قابل ردیابی است. در نتیجه به نظر میآید که میتواند یکی از تلاشهای خوب در این حوزه باشد.»
رویدادهای بااهمیت از منظر وزیر
وزیر فرهنگوارشاد اسلامی با اشاره به مهمترین رویدادهایی که از ابتدای سال تاکنون رخ داده است، گفت: «در سالی که گذشت چند اتفاق مهم رخ داد که یکی از آنها برگزاری فلوشیپ کودکونوجوان در نمایشگاه کتاب امسال بود. فلوشیپی با حضور ۲۹ ناشر از ۲۴ کشور که منجر به عقد ۱۰۴ قرارداد شد. ما ادعا نمیکنیم که چنین اقدامی به سرعت در حال گسترش است اما شروع شده است و این برای کتاب ایران در فضای جهانی فرصتهای مهمی ایجاد میکند. چنین اتفاقی برای ما بسیار مهم است به خصوص در حوزه کودکونوجوان. ای به نظر من رویدادی خوب بود. کار خوب دیگر تغییرات ایجادشده در موزه هنرهای معاصر است. موزه هنرهای معاصر گنجینه پرافتخاری دارد که مغفول و مقفول مانده بود. درواقع کمتر کسی میدانست در آنجا چه هست و چه نیست. نمایش بیش از ۶۰ اثر از پابلو پیکاسو کار بسیار خوبی بود و جمع قابل توجهی از بینندگان را با موزهها آشتی داد. چون موزهها گاه دچار کهنگی یا عدم تحرک میشود و فاصلهای میان آنها با مردم ایجاد میشود. همچنین نمایشگاه «به گزارش زنان» که در حال اجراست رویداد قابل توجه و قابل ارائهای است و نشانی از این که قفل برداشته و ارتباطی میان موزه و مخاطبان برقرار شده است.»
او ادامه داد: «همایش ملی مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگوهنر یکی از نکاتی است که ما به ان فکر میکنیم. مسئولیتهای اجتماعی بخش اقتصادی نباید نمایشی و رانتی باشد. این همایش و جایزه ملی آن موجب میشود بتوانیم به آنها که به مسئولیت اجتماعیشان عمل میکنند توجه کرده و میان آنها رقابت ایجاد کنیم. اینگونه مشخص میشود پیشقراولان و طلایهدارن عمل به مسئولیت اجتماعی چه کسانی هستند و میتوان از آنها تکریم کرد. رویداد دیگری نیز که در پایان شهریور برگزار خواهد شد مربوط به بنیاد ملی بازیهای رایانهای است. ایده این رویداد در حوزه بازیهای مقاومتی شکل گرفته است؛ بهویژه با توجه به فعالیتهایی که در جریان جنگ ۱۲ روزه انجام شد.»
سوالات خبرنگاران/ حضور خبرنگاران خارجی در ایران محدود به ایام جنگ نخواهد ماند
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگوارشاد اسلامی در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد. او در پاسخ به سوال خبرآنلاین درباره حضور خبرنگاران خارجی در ایام جنگ ۱۲ روزه و تاثیر آن در ارائه تصویری حقیقیتر از ایران به جهان، چنین گفت: «باید اشاره کنم کمیته مشترکی که در معاونت امور رسانهای و تبلیغاتی وزارتخانه شکل گرفت بسیار خوب عمل کرد و در هماهنگی کامل با وزارت امور خارجه و نهادهای امنیتی قرار داشت. برداشت ما این بود که آمدن رسانههای خارجی، سردبیران و خبرنگاران شناختهشده جهانی به ارائه روایت درست در مورد ایران کمک خواهد کرد و موجب میشود بمباران رسانهای علیه ایران ترک بردارد. ضمن این که سطح اشخاص قابل اعتنا بود و پژواکهای رسانهای قابلتوجهی داشت. این کمیته هماکنون نیز در حال فعالیت است و هماهنگی خوبی میان ما وجود دارد که یکی از محصولات آن حضور ۶۰ خبرنگار خارجی در ایران در ایام جنگ بود. باید اشاره کنم این اتفاق استمرار خواهد داشت و مسیر همین است. ما این را یک رویکرد میدانیم تا مسیر سریعتری برای حضور رسانههای خارجی در ایران شکل بگیرد.»
ادامه سوالات/ از چرایی در محاقِ توقیف ماندنِ «قاتلووحشی» تا انتقاد از صداوسیما
وزیر فرهنگوارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات ساختاری ایجادشده در وزارتخانه متبوع صالحی، چنین گفت: «فراموش نکنید که بازخوانی ساختاری هم در برنامه ششم و هم در برنامه هفتم توسعه مورد اشاره قرار گرفته بود. بحثهایی هم که اخیرا در جریان است در دولت دوازدهم نیز مطرح بود؛ این که وزارتخانهها -به استثنای یک وزارتخانه- نباید بیش از۵ معاونت داشته باشند. این در حالی بود که ما در وزارت فرنگوارشاد اسلامی شش معاونت داشتیم و در همان دوره مطرح شد که این کار باید شروع و انجام شود. آن زمان خود من نامهای نوشتم و توضیح دادم که چنین اقدامی در شرایط و فضای بحرانی شیوع ویروس کرونا امکانپذیر نیست. با این نامه موافقت و تصمیم گرفته شد که فعلا همهچیز متوقف شود نه این که کنار گذتشته شود. میدانم که در دولت سیزدهم هم پیگیر این مسئله بودند و بحثی جدی در حوزه ساختاری و لزوم تقلیل شش معاونت به ۵ معاونت در جریان بود. درواقع وقتی در مورد مسئلهای الزام از بالا وجود داشته باشد چیزهای دیگری نیز به آن پیوند میخورد. در مورد تغییر ادارهکل هنرهای نمایشی به دفتر هنرهای نمایشی نیز باید بگویم در ساختار جدید، «دفتر» و «ادارهکل» همسطح شناخته شدهاند و هیچکدام بر دیگری ارجحیت ندارند. درواقع تفاوت آنها در ماهیت وظایف است؛ به این معنا که دفتر علاوه بر مأموریتهای اجرایی، بیشتر کارکرد مطالعاتی، آموزشی و تحقیقاتی دارد، در حالی که ادارهکل صرفا وظایف اجرایی را پیگیری میکند.»
سوال دیگر از صالحی درخصوص مبحث تولید کاغذ بود. او در این مورد گفت: «بحث تولید کاغذ در دولت سیزدهم نیز مطرح بود. آنچه در دولت چهاردهم اتفاق افتاد این بود که بخش قابل توجه کاغذ مازندران و پارس در حوزه کتابهای درسی بود و مقداری کمی از آن در حوزه نشر و کتاب استفاده میشد. درنتیجه بخش اصلی تولیدات کارخانه مازندران در سالهای ۱۴۰۲و ۱۴۰۳ صرف تولید کتابهای درسی شد. با ان حال وزارت آموزشوپروش با استدلالهای فراوان اعلام کرد کاغذ مازندران به درد کتابهای درسی نمیخورد و پیگیر شد که همچنان واردات کاغذ داشته باشد. استدلال وزارت آموزشوپرورش این بود که نمیتواند از کاغذ مازندران استفاده کند و در نتیجه مجموعه دولت را به واردات کاغذ برای تولید کتابهای درسی سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ قانع کرد. وقتی کتابهای درسی از این چرخه خارج شد، نشر کتاب ماند که مقدار قابل توجهی نبود. در نتیجه کارخانه کاغذ مازندران به مسیر ماقبل برگشت. البته دوستان در معاونت فرهنگی همچنان به دنبال این موضوع هستند. معاونت فرنگی بازدیدهای متعددی از کارخانه کاغذ مازندران داشته اما کار سخت است چون حجم نیاز کتاب به کاغذ آنقدر نیست که بتوان این کارخانه را از بستهبندی و تولید مقوا به سمت تولید کاغذ هدایت کرد.»
او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد شاهنامهخوانی همراه با توهین و تمسخر زینب موسوی، کمدین که این روزها در شبکههای اجتماعی وایرال شده است، گفت: «این داستان، شبیه داستان برادر حاتم طایی است و حکایت افرادی که میخواهند با کارهای نادر مطرح شوند. فردوسی ۱۰۰۰ سال است که شناسنامه را بهعنوان هویت ما ایرانیان برایمان به جا گذاشته است و با این حرفها از اعتبار او کاسته نمیشود.»
صالحی در پاسخ به این که چرا با وجود مجوز گرفتن برخی فیلمهای توقیفی فیلم «قاتلووحشی» حمید نعمتالله همچنان نتوانسته است مجوز بگیرد، گفت: «مسئله عمده مشکل شرعی است که به بازیگر نقش زن با بازی خانم لیلا حاتمی برمیگردد. درواقع اگرچه پیشتر نیز شاهد حضور زنانی با موی تراشیده در آثاری بودهایم، ازجمله فریماه فرجامی در «سرب» اما آن حضور کوتاه بوده است. درحالی که لیلا حاتمی بازیگر اصلی «قاتلووحشی» است. فارغ از اینها آنچه در مورد «قاتلووحشی» رخ داده این است که روحانی ناظر در شورای پروانه نمایش معتقد به مشکل شرعی است. برای همین مشکل همچنان پابرجاست.»
سیدعباس صالحی در پاسخ به این که نظر به شکلگیری فضای به شدت همدلانه در پی جنگ ۱۲ روزه میان هنرمندان، ازجمله هنرمندان داخل و خارج از کشور، آیا امکان حضور هنرمندان ساکن بیرون از ایران، در صورت تمایل خودشان، در ایران وجود دارد یا خیر، چنین گفت: «در فضای جنگ تحمیلی ما شاهد شکلگیری دو دسته بودیم؛ وطندوستان و وطنفروشان. این تقسیمبندی جدید نشان داد که برخی چهطور از جان وطنپرستند، بیآنکه ما پیشتر در موردشان چنین فکر کرده باشیم. به عقیده من، از جنگ تحمیلی به این سو آرایش ملی باید تغییر کند و آنهایی که وطندوستند فرصت ارتباط، تعامل و کار برایشان پدید بیاید، چه در داخل و چه در خارج. این نگاه نگاهی است که در سران قوا و راس حاکمیت نیز وجود دارد هرچند عدهای همچنان در بحث دعواهای حیدرینعمتیاند. درواقع عدهای حاضر نیستند پروندهها را صفر و احساس کنند کشور در مقطع جدیدی قرار دارد. فراموش نکنید ما از لحاظ انسجام ملی در دورهای طلایی قرار داریم. در این دوره وطندوستان کنار هم قرار گرفتند، با گرایشهای متفاوت. در نظر داشته باشید، این آتشبس نیست بلکه توقف آتش است، هرچند که ان شاالله هیچگاه وارد جنگی دیگر نشویم. این اتفاق ممکن است دوباره رخ دهد و سپر پولادین اتحاد مقدس مورد اشاره رهبری نه شعار که نگاهی درست است و حتما مبتنی بر این نگاه درست باید تغییراتی اتفاق بیافتد.»
او در مورد توئیتاش با موضوع صداوسیما نیز چنین توضیح داد: «پیش از هر چیز باید از صداوسیما تشکر کنم که پای کار بودند، به خصوص بعد از آن اتفاق سهمگین. آنها نمایی از یک حماسه را نشان دادند و نگذاشتند صدای ملت قطع شود. آن توئیت نباید موجب سوءتفسیر و سوءتعبیر میشد. چراکه برداشت من چنین است که پساجنگ تحمیلی و پیشاجنگ تحمیلی دو فضای متفاوت است. درنتیجه نظام حکمرانی به طور عام و نظام حکمرانی فرهنگی بهطور خاص هم نباید مثل قبل اداره شود. چنانچه صداوسیما نباید اینگونه باشد. صداوسیما از جایگاهی خاص برخوردار است. جایگاهی که در جنگ ۱۲ روزه به وضوح مشاهده شد و نشان داد به مجردی که اتفاقی میافتد چگونه مجموعه مراجعین به این رسانه افزایش مییابد. درواقع بخش مهمی از وحدت، انسجام ملی و گفتوگوی ملی میتواند در رسانه و از طریق رسانه ملی اتفاق بیفتد. درنتیجه منظور من این بودکه رسانه ملیِ پساجنگ ۱۲ روز باید با رسانه ملیِ پیشاجنگ ۱۲ روزه متفاوت باشد. رسانه پسابحران باید با رسانه پیشابحران فرق کند. به این معنا که انسجام و هبستگی ملی را نشکند و از آن مراقبت کند. اگرچه دوستانی از آن چند واژه بود گلایهمند شدند اما باز هم تاکید میکنم که پساجنگ ۱۲ روز را باید با پیشاجنگ ۱۲ روزه متفاوت دید. جایگاه رسانه ملی ایجاب میکند که این رسانه در شیوه تدبیر و مدیریت خود به شیوه دیگری عمل کند.»
سوال پایانی نشست خبری وزیر فرهنگوارشاد اسلامی در مورد بحث همواره جنجالبرانگیز صدور مجوز کتاب و سانسورهایی که اعمال میشود توضیح داد: «یکی از نکات مورد اشاره ما شفافیت در بحث ثبت مجوز است. درواقع ما میخواهیم در مورد هر کتابی مشخص باشد که چه زمانی وارد روند صدور مجوز شده چه مدت زمانی پشت در اتاق بررسها باقی مانده است. شفافیت یکی از محاسنش این است که اگر کتابی بیش از ۶ ماه مانده و جواب نگرفته باشد بتوان سراغش را گرفت. این، یکی از کارهای خوب است که موجب میشود فاصلههای زمانی کوتاه شوند و پاسخگویی سرعت بیشتری بگیرد. نکته دیگر این که علاوه بر ناشر، نویسنده هم بتواند ببنید کتابش چه مسیری را طی میکند. چراکه گاهی اوقات ناشر سرمایه مالی ندارد یا انتشار کتابهای دیگری برایش الویت دارد و دیواری کوتاهتر از دیوار وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی پیدا نمیکند و میگوید کتاب در ارشاد مانده است. در حالی که در سیستم جدید هم ناشر بهعنوان مالک مادی و هم نویسنده بهعنوان مالک معنوی میتوانند ببینند کتاب در کدام مرحله قرار دارد. این گامی رو به جلوست که سطح پاسخگویی را افزایش میدهد. (سیدعباس صالحی با اشاره به خبرنگاری که این سوال را مطرح کرده بود ادامه داد) نکتهای که میفرمایید نکته قابل توجهی است. حتما میدانید شورای نظارت کتابِ دوره قبل در پایان عمر کاری سه ساله خود قرار دارد. درنتیجه ما جمعی را برای عضویت در شورای نظارت بزرگسال و جمعی را برای عضویت در شورای نظارت کودکونوجوان تعیین کردهایم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نامه فرستادهایم. ما امیدواریم این جمع نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی را جلب کند. باید اشاره کنم بسیاری از دوستان دغدغههای خود را در این خصوص به بنده منتقل کردهاند. درنتیجه از فعالان رسانهای و خبرنگاران حوزه کتاب میخواهم در دیداری با محسن جوادی، معاونت امور فرهنگی به طرح دغدغههای خود صرفا درخصوص ممیزی بپردازند و حاصل جلسه را نیز به من اطلاع دهند.»
این خبر در طول برگزاری نشست خبری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی بهروزرسانی شد.
۲۴۲۲۴
source