Wp Header Logo 281.png

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: در آیین افتتاح نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) از پوستر این رویداد برای سال بعد هم رونمایی شد. پوستری که محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو و محمد عبده‌زاده رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران آن را امضا کردند.

یکی از نکات جالب نوشته کوتاه و مختصر وزیر بهداشت روی این پوستر بود و نوشت: «به امید پیشرفت صنعت دارویی کشور».

نسخه ۶ کلمه‌ای وزیر بهداشت برای دارو

نسخه ۶ کلمه‌ای وزیر بهداشت برای دارو

وزیر بهداشت در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران هم بیان کرد: زیبنده مردم ایران نیست که از کمبودهای دارویی رنج ببرند و باید تلاش کنیم تا کمبودها جبران شود. ما مسئول سلامت مردم هستیم و برای این موضوع هم موارد مختلفی وجود دارد. بحث دارو یکی از آنهاست و علاوه بر این، بهداشت، نظام ارجاع، اقتصاد سلامت و… هم جزو مباحث به هم پیوسته هستند که هدف نهایی همه آنها سلامت است.

ظفرقندی با اشاره به حضور بیش از ۷۰۰ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه بیان کرد: یک کار علمی درخشان صورت گرفته و تولید دارو، تولیدکنندگان دارو و علم آن در کشور ما اسباب غرور ملی هستند. هدف‌گذاری ما هم این است که بر اساس قانون، علاوه بر تامین نیازهای داخلی برنامه صادرات خوبی داشته باشیم که ظرفیت آن هم در کشور وجود دارد.

البته به تاکید ظفرقندی موانعی در این حوزه وجود دارد که باید برطرف شود، از جمله تحریم. آن هم در حالی که که مدعیان حقوق بشری می‌گویند تحریم مشمول دارو و تجهیزات پزشکی نیست اما در واقعیت تحریم هم در زمینه مواد اولیه و هم در زمینه تکنولوژی و مبادلات ارزی مشکلات زیادی برای صنعت دارو ایجاد کرده است. باید موانع اقتصادی تولیدکنندگان دارو را از نظر نقدینگی ارزی و ریالی برطرف کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد پتانسیل صادرات و افزایش آن ایجاد می‌شود.

او درباره اقدامات انجام شده از شروع به کار دولت چهاردهم تاکنون برای رفع مشکلات صنعت داروسازی بیان کرد: طی این مدت حدود ۱۰هزار میلیارد تومان نقدینگی به عرصه تولید دارو تزریق شده است. مقدار عمده‌ای از مشکلات در این زمینه حل شده اما باید تامین منابع مالی بیشتری صورت بگیرد و مشکلات ارزی هم برطرف شود. با بانک مرکزی هم صحبت کردیم که تسهیلات شرکت‌های دارویی داده شود. تحقق آن قدم مهمی در رفع موانع تولید دارو خواهد بود.

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *