Wp Header Logo 2913.png

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران گفت:این دانشگاه با اين سخت‌افزار‌های سریع HPC به مرکز پردازش سریع و یکی از مجهزترین و متنوع‌ترین بستر‌های پردازشی كشور تبدیل شده است.

 

ايجاد سخت‌افزارهای پردازش سریع در دانشگاه علم و صنعت ایرانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر یونسیان افزود: یکی از اهداف کلیدی مدیریت فعلی دانشگاه، تقویت جدی این بخش در طول دوره مدیریتی حاضر است.

رئیس دانشگاه در خصوص تاریخچه تاسیس و فعالیت مرکز پردازش سریع (HPC) دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: این مرکز در سال ۱۴۰۲ فعالیت خود را زیر نظر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آغاز کرد و با توجه به ماموریت و نقش کلیدی دانشگاه علم و صنعت ایران در راستای اعتلای علم و صنعت کشور؛ هدف اصلی از راه‌اندازی آن، ایجاد امکان بهره‌برداری از جدیدترین محصولات حوزه فناوری جهان برای پژوهشگران، اساتید و دانشجویان دانشگاه بود.

وي افزود: HPC بستر ظهور و بروز استعداد‌های محققان در حل مسائل کلیدی و پیچیده علوم مختلف که امروزه با پردازش حجم زیادی از داده‌ها همراه هستند را فراهم می‌آورد. در این راستا و با درک این نیاز مهم پردازشی، سعی بر آن شد تا امور مربوط به ارتقای توان پردازشی HPC دانشگاه در دستور کار قرار گیرد و برای انجام این مهم، دانشگاه دو رویکرد مستقل را پیگیری نمود.

رئیس دانشگاه توضیح داد در رویکرد اول، سعی شد با اختصاص بخش قابل توجهی از بودجه تجهیزات دانشگاه، آخرین فناوری‌های موجود در حوزه پردازش اطلاعات، تهیه و برای به‌کارگیری در HPC در اختیار مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار داده شود. وی در تبیین تجهیزات خریداری شده برای مرکز پردازش سریع دانشگاه گفت: از اهم تجهیزاتی که در چند ماه اخیر برای HPC دانشگاه خریداری شده می‌توان از پردازنده‌های گرافیکی H ۱۰۰؛ پردازنده‌های گرافیکی A ۱۰۰؛ پردازنده‌های گرافیکی Tesla L ۴۰ s و پردازنده‌های Intel Xeon-Gold ۶۵۳۰ نام برد که تحویل شده و یا فرایند تحویل آنها در جریان است.

يونسيان گفت: باید توجه داشت که خریداری این تجهیزات، باعث شده است که HPC دانشگاه علم و صنعت ایران به یکی از مجهزترین و متنوع‌ترین بستر‌های پردازشی دانشگاهی تبدیل شود و در این راستا، تا جایی که تحقیقات ما نشان می‌دهد در حال حاضر تنها مرکز HPC دانشگاهی که مجهز به پردازنده گرافیکی H ۱۰۰ است، مرکز دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی تصریح کرد: در اختیار داشتن پردازنده‌های گرافیکی با قدرت پردازشی بالا، نیاز جدی برای حرکت در لبه علم در بسیاری از حوزه‌ها و بخصوص حوزه‌های مربوط به هوش مصنوعی است که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و هست.

وي در خصوص رویکرد دیگر هم‌راستای ارتقای توان پردازشی HPC دانشگاه گفت: رویکرد دومی که به‌صورت همزمان در خصوص تجهیز HPC دانشگاه در ماه‌های اخیر اجرا و سبب می‌شود سرعت ارتقای HPC دانشگاه به‌صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد، بحث هدفمندی و بهینه‌سازی گرنت اعضای هیأت علمی است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: یکی از چالش‌های اصلی که همواره سبب کاهش بازدهی هزینه‌کرد گرنت‌های پژوهشی اساتید در حوزه تجهیزات پردازشی می‌شود، تهیه ادوات پردازشی به‌صورت انفرادی توسط آنهاست. در این راستا و به منظور بهره‌وری بیشتر از خرید تجهیزات ذیل گرنت‌های پژوهشی و همچنین تجهیز HPC، با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه بحث سیاست‌های تشویقی به قصد تجمیع گرنت‌های پژوهشی و خرید تجهیزات پردازشی قدرتمندتر و استقرار آن در مرکز HPC دانشگاه در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر یونسیان در خاتمه گفت: امیدواریم و اعتقاد داریم که این حمایت همه‌جانبه که در چند ماه اخیر در راستای تجهیز و ایجاد انگیزه در استفاده از HPC دانشگاه صورت گرفته است، منجر به نقش‌آفرینی هر چه بیشتر دانشگاه علم و صنعت ایران، در مسیر توسعه و پیشرفت کشور عزیزمان شود.

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *