باشگاه خبرنگاران جوان – عوامل برنامه «ضربان» که بیش از ۱۳ سال است از شبکه سلامت پخش میشود، با حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان ادارهکل روابطعمومی صداوسیما، به گفتوگوی تلفنی با مخاطبان خود پرداختند، به سؤالات مردم در زمینه مسائل پزشکی و سلامت عمومیپاسخ دادند و نظرات آنها درباره برنامه را دریافت کردند.
ارتقای برنامه «ضربان» با نظرات مخاطبان
فرهاد قربانی، سردبیر برنامه «ضربان» شبکه سلامت با حضور در واحد ارتباط با مخاطبان (۱۶۲) گفت: مخاطبان در تماسهایی که میگیرند به نکات ارزشمندی اشاره میکنند. برخی مخاطبان حتی برنامه را ضبط یا نکات پزشکی را یادداشت میکنند.
وی افزود: برای من حضور در ۱۶۲ بسیار جذاب بود، زیرا صدای مخاطبان «ضربان» را بدون واسطه شنیدم و قطعاً نظرات آنها میتواند به ارتقای برنامه کمک کند.
۱۶۲ از مؤثرترین شیوههای ارتباط با مخاطب است
حسامالدین خضری، مجری برنامه «ضربان» شبکه سلامت، تجربه پاسخگویی به تماسهای مردمیبا ۱۶۲ را یکی از مؤثرترین اشکال ارتباط با مخاطب دانست و افزود: اینکه میتوانیم بهصورت زنده و در لحظه با مردم صحبت کنیم، فرصتی است تا نظرات آنها را مستقیم بشنویم.
وی تصریح کرد: هر مخاطبی میتواند بهراحتی نسبت به موضوعات مختلف نظر دهد و ما را نقد کند. قطعاً انتقادهای سازنده موجب رشد و افزایش کیفیت برنامهها میشود و این نشان میدهد صداوسیما تا چه اندازه به مخاطبان و تعامل با آنها اهمیت میدهد. برخی نظرات مردم در زمینههای مختلف بسیار کارشناسیشده هستند و گاهی به نکاتی اشاره میکنند که شاید هیچگاه به ذهن ما نرسد.
این مجری تلویزیون گفت: با حضور در ۱۶۲ تجربه جدیدی بهدست آوردم و همین که میبینیم مردم حتی برنامههای تخصصی را پیگیری میکنند، انگیزه بیشتری به ما میدهد.
وی درباره انتخاب موضوعات برنامه نیز توضیح داد: سه مبنا برای انتخاب موضوع داریم؛ یکی مناسبتها و روزهای جهانی مرتبط با سلامت است. همچنین، بیماریهای فصلی یا شیوع بیماریها ایدههایی را برای تولید محتوا به ما میدهد؛ مثلاً در اوج کرونا یا شیوع آنفلوانزا و آبله مرغان به این موضوعات پرداختیم. پیامکهای مخاطبان یا سؤالات پرتکرار آنها نیز نشانگر دغدغههای افکار عمومی است.
خضری اضافه کرد: مخاطبان سؤالات متنوعی میپرسند؛ گاهی یک فرد درباره اختلال خاصی سؤال دارد که باید پاسخ را به گونهای ارائه دهیم که برای گروه بزرگی از بینندگان مفید باشد. دیدگاه ما کلنگر است و بهطور جامع به بیماریها و درمان نگاه میکنیم، اما از میان همین سؤالات بارها به ایدههای خوب برای تولید محتوا رسیدهایم.
وی در پایان گفت: در رادیو و سیما دایره اطلاعاتم نسبت به مخاطبان افزایش یافته و فکر میکنم «ضربان» توانسته اعتماد مخاطبان را جلب کند. شاید در دیگر شبکهها نیز موضوع سلامت مطرح شود، اما سطح اعتماد به «ضربان» و شبکه سلامت بسیار بالاتر است. این بزرگترین موفقیت و وجه تمایز ماست.
مردم خواستار شنیده شدن مطالباتشان هستند
بابک حسنزاده راد، مجری برنامه «ضربان»، با اشاره به کاهش زمان برنامه طی سالها اظهار کرد: مدت برنامه از ۶۰ به ۴۵ دقیقه کاهش یافته است. با این وجود همیشه پیامکها و تماسهای زیادی داریم و مردم گلهمندند که چرا زمان کافی برای ارتباط با کارشناسان وجود ندارد.
وی افزود: فرصتی که ۱۶۲ ایجاد میکند میتواند به پاسخگویی به مطالبات مردم کمک کند. البته باید دفعات این رویدادها افزایش یابد. من بعد از ۱۳ سال برای اولین بار در ۱۶۲ حاضر شدم که نتیجه ابتکار ادارهکل روابطعمومی صداوسیماست. مجری این برنامه ادامه داد مخاطبان انتظار دارند نظراتشان شنیده شود و ارتباط نزدیکی با برنامهسازان داشته باشند. خوشبختانه واحد امور ارتباط با مخاطبان این امکان را فراهم کرده است.
حسنزاده راد درباره اثربخشی برنامه هم گفت: در این سالها افتخار داشتم در حوزه سلامت عمومیبه مردم خدمت کنم. سلامت، مفهومیگسترده است و ما در «ضربان» سعی کردهایم بر پیشگیری و سواد سلامت عمومی تأکید کنیم. مهمترین تفاوت «ضربان» با سایر برنامهها این است که با زبانی ساده و قابل درک برای عموم، مسائل سلامت را مطرح میکنیم. مجری برنامه با اشاره به اهمیت آموزش صحیح سبک زندگی تأکید کرد: تغییر شیوه زندگی مردم سبب کاهش شیوع بیماریها شده و با هزینه کمتر میتوانیم از بیماریهای زیادی پیشگیری کنیم.
«ضربان» با حضور در ۱۶۲ به تپش میافتد
محسن سلمانپور غره شیران، جانشین تهیه، مجری طرح و مدیر تولید «ضربان» اظهار کرد: هرچه تعامل با مخاطبان عمیقتر باشد، کیفیت برنامه بالاتر میرود و تعداد بیشتری مخاطب جذب خواهد شد. اگر با برنامه «ضربان» حتی به یک نفر کمک کنیم، هدف اصلی رسانه ملی که آموزش و اطلاعرسانی است، تحقق یافته است. ذکات علم، ترویج آن است و حضور در ۱۶۲ کمک میکند نقدهای مخاطبان را بشنویم و نقاط ضعف را رفع کنیم.
وی تأکید کرد: گفتوگوی مستقیم با مخاطب نتایج مثبتی دارد و «ضربان» نیز مثل هر برنامه دیگری به این فضا نیاز دارد. از تلاش ادارهکل روابطعمومی صداوسیما برای فراهم کردن این فرصت سپاسگزارم.
حضور در ۱۶۲ برنامهسازان را چند گام جلو میبرد
دانیال محمدی، دستیار تهیه «ضربان»، حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان را راهی برای دریافت نظرات مردم دانست و گفت: در بسیاری از مراحل تولید باید به نظرات مردم مراجعه کنیم. سلامت همواره از دغدغههای مردم است و محوریت «ضربان» نیز همین موضوع است. مخاطبان سؤالات و حتی ایدههایی برای بهترشدن برنامه دارند و پاسخ به تماسهای ۱۶۲ برای همه عوامل ارزشمند است.
محمدی خاطرنشان کرد: رسانه امروز برای افزایش کیفیت به دیدگاه مخاطبان نیاز دارد. شاید مخاطب نسبت به بخشی از برنامه دیدگاهی داشته باشد که ناشی از بیاطلاعی از فرایند تولید است. زمانی که بهصورت مستقیم صحبت میکنیم، هم به برنامهسازان کمک میشود و هم سطح رضایت مخاطبان رشد میکند. تجربه حضور در ۱۶۲ برنامهسازان را چند گام پیش میبرد و فضای تعاملی ثمربخشی ایجاد میکند که وجود آن لازمه فعالیت رسانهای در عصر حاضر است.
۱۶۲ دماسنجی برای برنامهسازان
مصطفی مصطفوینسب از روابطعمومیشبکه سلامت، درباره اهمیت حضور عوامل برنامههای صداوسیما در واحد امور ارتباط با مخاطبان و تجربه پاسخگویی به تماسهای ۱۶۲ بیان کرد: سامانههای پیامکی و تلفنی ۱۶۲مانند دماسنجی برای برنامهسازان هستند تا با دیدگاه مخاطبان، به تولید برنامه ادامه دهند.
وی افزود: عوامل برنامهساز با رصد نظرات مخاطبان میتوانند متوجه شوند که جذابیت برنامه تا چه اندازه بالاست و اگر برنامهای موفق نباشد، دلایل آن را بررسی کنند.
مصطفوینسب تأکید کرد: برای تقویت نقاط قوت هر برنامه باید بهترین راه را بیابیم. در این مسیر، ادارهکل روابطعمومی و انتقال پیام مردم به برنامهها بسیار راهگشاست.
وی ادامه داد: نیاز به تعامل قویتر با مخاطبان داریم و اگر بتوانیم ازطریق ۱۶۲ ارتباط بیشتری برقرار کنیم، قطعاً خروجی آنتن رسانه ملی بیشتر با ذائقه و مطالبات مردم همسو خواهد شد. مجریان، تهیهکنندگان و سردبیرها با حضور در ۱۶۲ فرصت بیواسطهای برای ارتباط با مردم پیدا میکنند که متفاوت از پیامکهای دریافتی در برنامههاست.
مصطفوی نسب گفت: «ضربان» یکی از پرمخاطبترین برنامههای شبکه سلامت است که به موضوع سلامت جسم و در مواردی سلامت روان میپردازد و بسیاری از مردم تمایل دارند با پزشکان و برنامهسازان در این خصوص تعامل داشته باشند. تعامل میان مجریها و مردم واقعاً در تمام این ۱۳ سال اثرگذاری مثبتی داشته است.
وی یادآور شد: در «ضربان» یکی از مهمترین ملاحظات برای انتخاب پزشکان مهمان این است که عضو هیئتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور باشند. این امر اعتماد مخاطبان را در طول سالها جلب کرده است.
حضور در ۱۶۲ و کمک به شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه
مهسا صفدری راد، مسئول هماهنگی و فضای مجازی برنامه «ضربان»، با بیان اینکه مهمترین ابزار سنجش نظر مخاطبان، پیامکها و تماسها هستند، اظهار کرد: ما از برترین پزشکان کشور دعوت میکنیم، اما پرسشهای بیشتری همواره ازطریق فضای مجازی مطرح میشود. میتوانیم با دادههای دریافتی از ۱۶۲ نقاط ضعف و قوت برنامه را بسنجیم و دغدغههای مخاطبان را در مسیر برنامهسازی هدفمند پیگیری کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد حضور در ۱۶۲ آغاز ارتباط حرفهایتر با مخاطبان باشد تا با توجه به محتوای ارائهشده، به سلامت عمومیبیش از پیش توجه کرده و نقطه نظراتشان را انتقال دهند. این ایده روابطعمومی صداوسیما در درازمدت نتایج مثبت بیشتری خواهد داشت. گفتوگوی بیواسطه مردم و عوامل تولید، در روزگار حاضر یک ضرورت است که خوشبختانه از سوی مدیران مورد توجه قرار گرفته است.
توجه ویژه رسانه ملی به موضوع «سلامت»
حسین قرایی، مدیرکل روابطعمومی رسانه ملی نیز ضمن قدردانی از عوامل برنامه «ضربان»، از اهمیت توجه به سلامت و ارتقای سطح بهداشت و درمان در جامعه و نقشآفرینی سازمان صداوسیما و بخصوص شبکه سلامت در این زمینه سخن گفت و تأکید کرد که امروز و در واحد ۱۶۲ فرصتی فراهم شد تا مخاطبان وفادار برنامه بتوانند بهطور مستقیم با گروه سازنده این برنامه سخن بگویند، دغدغههایشان را مطرح و پیشنهادهای خود را بیان کنند.
وی افزود: ادارهکل روابطعمومی در مسیر بهبود تعامل مخاطبان با برنامهسازان بهطور مستمر پذیرای عوامل سازنده برنامههای مختلفی از شبکههای رادیویی و تلویزیونی است و بهمثابه پلی میان مردم و رسانه ملی و در مسیر تقویت ارتباطات عمل میکند.
source