Wp Header Logo 3479.png

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ سینما‌های خراسان رضوی در شهریور امسال با وجود اکران فیلم‌های جدید و پرمخاطبی، چون «قیف» و «مفت بر» درمجموع با کاهش فروش سه میلیارد تومانی نسبت به ماه مرداد روبه رو شدند. کاهش فروشی که به احتمال زیاد به دلیل تعطیلی چند روزه سینما‌ها در ایام عزاداری دهه پایانی صفر رقم خورده است.

براساس آمار سایت سمفا، در ماه شهریور ۲۶۸ هزار و ۳۹۴ مخاطب به تماشای ۲۶ اثر روی پرده در سینما‌های استان نشستند و میزان فروش چهارده میلیارد تومانی را برای گیشه ثبت کردند. در این میان بیشترین فروش از آن «تگزاس ۳» شد و عنوان کم فروش‌ترین فیلم نیز به «مصائب شیرین ۲» رسید. ما در ادامه جزئیات بیشتری را درباره میزان فروش آثار در سینما‌های استان بررسی کرده ایم.

۵ رتبه اول برای کمدی‌ها

پنج اثری که در آخرین ماه تابستان توانستند در رتبه‌های اول تا پنجم قرار بگیرند، همگی در ژانر کمدی ساخته شده اند؛ همچنین از میان این آثار چهار اثر از حضور هنرمندان مشهدی بهره گرفته اند. فیلم «تگزاس ۳» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی که در رتبه اول جدول قرار دارد از حضور حامد وکیلی، بازیگر تئاتر خراسان، بهره گرفته است. این فیلم از زمان آغاز اکرانش در خرداد با استقبال خوبی روبه رو شده و همواره صدرنشین بوده است؛ البته به جز ماه مرداد که با فاصله اندکی در رتبه دوم قرار گرفت. 

فیلم «پول وپارتی» به کارگردانی سعید سهیلی، هنرمند مشهدی، که در ماه مرداد توانست صدرنشین جدول فروش شود نیز در آخرین ماه تابستان با افت فروش دو میلیارد تومانی روبه رو شد و با اختلاف فروشی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان نسبت به «تگزاس ۳»، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. از دیگر عوامل مشهدی این فیلم می‌توانیم به سینا مهراد، تهیه کننده، ساعد سهیلی، بازیگر، و حسام سامری زاده، نویسنده، اشاره کنیم. رتبه سوم جدول فروش به فیلم «قیف» با بازی رضا عطاران، بازیگر محبوب مشهد، رسیده است. 

این فیلم که از نیمه شهریور روی پرده سینما‌ها رفته در پانزده روز اکرانش حدود یک میلیارد و ۷۵۶ میلیون تومان فروخته است. «قیف» را محسن امیریوسفی در فضایی متفاوت و خاص کارگردانی کرده است. «خجالت نکش ۲»، ساخته رضا مقصودی، بعد از فیلم «قیف» در رتبه چهارم قرار دارد. این فیلم با کاهش فروش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نسبت به مرداد، یک پله در جدول سقوط کرده است. 

جایگاه پنجم جدول هم به فیلم «مفت بر»، دومین ساخته سینمایی عادل تبریزی، هنرمند مشهدی، اختصاص پیدا کرده است. اکران این فیلم با بازی حامد بهداد و سحر دولتشاهی از ۱۵ شهریور در سینما‌ها آغاز شده است. فیلم سینمایی «قلب رقه» به کارگردانی خیرا… تقیانی پور بعد از پنج فیلم کمدی، در رتبه ششم قرار گرفته است. این فیلم تنها ۹۰ میلیون تومان کمتر از «مفت بر» فروخته است. «قلب رقه» که با محوریت فعالیت‌های گروه تروریستی داعش ساخته شده، در ماه مرداد در رتبه سیزدهم جدول قرار داشت. هدایت هاشمی، هنرمند مشهدی، یکی از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی است.

فروش کم آثار کودک و نوجوان

در شهریور سه فیلم برای مخاطب کودک و نوجوان در سینما‌های استان روی پرده رفت. «شهر گربه‌ها ۲» به کارگردانی سیدجواد هاشمی جدیدترین این آثار است که از ۱۵ شهریور اکرانش آغاز شده است. این فیلم با بازی علیرضا خمسه، یوسف تیموری و فرهاد آئیش با فروش ۵۲۰ میلیون تومانی در جایگاه هفتم قرار دارد. 

«سفر پرماجرا»، دیگر اثر کودکانه درحال اکران در سینماها، چندان در جذب مخاطب موفق نبوده است. این اثر در شهریور تنها ۴۲۸ مخاطب را با خود همراه کرده و در رتبه نوزدهم جدول قرار گرفته است. «سفر پرماجرا» به کارگردانی حجت ا… سیفی درکنار روایت داستانی درباره وفاق ملی، گشت و گذاری دارد به بسیاری از شهر‌های تاریخی و دیدنی و جذابیت‌های توریستی ایران.

فیلم «ایلیا، جست وجوی قهرمان»، ساخته سیدعلی موسوی نژاد، سینماگر مشهدی، که اکرانش از عید نوروز آغاز شده، دیگر اثر مناسب برای مخاطب کودک و نوجوان است. این فیلم در شهریور ۱۵ میلیون تومان فروخته و در رتبه بیست ودوم قرار گرفته است.

شکست ۲ سینماگر مشهدی در گیشه

با وجود آنکه بیشتر آثار هنرمندان مشهدی به فروش خوبی در شهریور دست پیدا کرده اند، دو اثر نیز توانسته اند نظر مخاطبان را جلب کنند. فیلم «آغوش باز»، به کارگردانی بهروز شعیبی، سینماگر شناخته شده شهرمان، با فروش ۸۳ میلیون تومانی در رتبه دوازدهم جدول قرار گرفته است. البته اکران این فیلم ۲۱ شهریور آغاز شده است، اما انتظار می‌رفت در همین مدت کوتاه هم استقبال بیشتری از آن صورت بگیرد. 

«آغوش باز» با بازی حامد کمیلی، محسن کیایی و گلاره عباسی که نخستین بار در چهل ودومین دوره جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت، روایتگر داستانی عاشقانه و خانوادگی است. فیلم «خانه شیشه ای» به تهیه کنندگی امیر سیدزاده، سینماگر مشهدی، هم در جذب مخاطب موفق نبوده است. این فیلم در ماه شهریور فقط ۲۸۱ مخاطب را با خود همراه کرده و درنهایت، در جایگاه بیستم قرار گرفته است. 
«خانه شیشه ای» به کارگردانی امیرپورکیان و با بازی امیرجعفری و شهاب مظفری، داستانی را درباره پشت پرده زندگی یک خواننده پاپ روایت می‌کند.

نگاهی به وضعیت فروش رتبه‌های ۸ تا ۱۱

«ملاقات با جادوگر» به کارگردانی حمید بهرامیان و بازی مانی حقیقی، امیرمهدی ژوله و هستی مهدوی، تقریبا فروشی مشابه مرداد را تجربه کرده است؛ باوجود این یک پله در جدول سقوط کرده و در رتبه هشتم قرار گرفته است. فیلم «شه سوار» که با فروش ۳۱۶ میلیون تومانی رتبه نهم را به خود اختصاص داده، از ۲۱ شهریور روی پرده رفته است. 

این فیلم کمدی-اجتماعی با بازی مهرداد صدیقیان و الناز حبیبی نخستین بار در چهل ودومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. در رتبه دهم جدول فیلم خانوادگی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا قرار گرفته است. این فیلم با همراه کردن بیش از ۴ هزار مخاطب به فروش ۲۴۱ میلیون تومانی دست پیدا کرده است. رتبه یازدهم جدول هم به فیلم اجتماعی «یادگار جنوب» اختصاص دارد. این فیلم در ماه مرداد با استقبال خوبی روبه رو شده بود و در رتبه چهارم قرار داشت.

روز‌های آخر اکران پرطرف دار‌ها

فیلم‌های «مست عشق»، «تمساح خونی» و «سال گربه» که در ماه‌های گذشته با استقبال خوبی روبه رو شده بودند، با نزدیک شدن به روز‌های پایانی اکرانشان، در آخرین ماه تابستان تنها در شش سالن سینمای استان روی پرده رفتند و کاهش فروش زیادی را هم تجربه کردند. 

براین اساس فیلم «مست عشق» با فروش ۵۷ میلیون تومانی در رتبه چهاردهم، «تمساح خونی» با فروش ۵۲ میلیون تومانی در رتبه پانزدهم و «سال گربه» با فروش ۳۴ میلیون تومانی در رتبه هفدهم قرار گرفته اند. از دیگر آثار مهمی که شهریور در سینما‌های استان اکران شدند، می‌توان به «روزی روزگاری آبادان»، «ساعت ۶ صبح»، «شور عاشقی» و «کارزار» اشاره کرد که به ترتیب در رتبه‌های سیزدهم، شانزدهم، هجدهم و بیست ویکم قرار گرفته اند. چهار رتبه پایانی جدول هم به فیلم‌های «سودابه»، «عطرآلود»، «لختگی» و «مصائب شیرین ۲» اختصاص دارد.

نبض گیشه در دستان هنرمندان مشهدی

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *