Wp Header Logo 3667.png

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همایش ملی یاوران وقف امروز سه‌شنبه، سوم مهر ماه، به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در محل هتل ارم تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در این مراسم طی سخنانی بر لزوم ترویج فرهنگ وقف در حضور در فعالیت‌های خیریه در کشور تأکید کرد.

خاموشی با اشاره به تصریح قرآن بر لزوم انجام فعالیت‌های خیریه اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ» به این معنا که خدای متعال جان اهل ایمان را نیز می‌خرد، البته داشتن اسمان شرط مهمی برای معامله با خداوند است.

او با بیان اینکه شهدا برای بقای اسلام و عزت ما جانشان را تسلیم کردند، اظهار داشت: عبارت «انفسهم» در آیه شریفه دارای  مصادیق زیاد در تاریخ است و قله این عبارت وجود مبارک امام حسین (ع) و شهدای کربلا هستند.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به سلطه‌گری‌های رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ؛ النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ؛ إِذْ هُمْ عَلَیْها قُعُودٌ؛ وَ هُمْ عَلى‌ ما یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ» خداوند از این افراد انتقام می‌گیرد چراکه داستان اصحاب اخدود را در تاریخ بارها تکرار کرده‌اند.

خاموشی با اشاره به تصریح قرآن درباره برخورداری از عزت خاطرنشان کرد: خدای متعال در قرآن کریم تأکید فرموده که اگر می‌خواهید عزیز شوید حق ندارید با دشمن ارتباط برقرار کنید: «إِنَّمَا یَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِیَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَىٰ إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ ۚ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ». این در حالی است که صهیونیست می‌خواهد مردم غزه را از سرزمین خود بیرون کند.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به پیشرفت‌های مهم در دوران تحریم اظهار داشت: ما به خاطر تحریم پیشرفت کردیم. خون شهیدان این آرمان را تأمین می‌کند شرط آن بقا در آرمان است. ممکن است فرزند نوح نبی باشی اما اهل جهنم شوی. در کاخ فرعون باشی اما اهل جنت باشی:  «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَونَ إِذ قالَت رَبِّ ابنِ لی عِندَكَ بَیتًا فِی الجَنَّةِ وَنَجِّنی مِن فِرعَونَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنی مِنَ القَومِ الظّالِمینَ».

او با بیان اینکه اتفاقاتی که در طول انقلاب افتاده نشان می‌دهد اگر استقامت در راه باشد نتیجه می‌گیریم، گفت: خداوند در مقام خریدار آن چیزی است که خودش داده است. خریدار خداست اموالتان را با انفاق و صدیقه می‌خرد. در واقع گیرنده قرض دست خداست، اگر کسی صدقه می‌دهد نباید به رخ بکشد.

خاموشی با بیان اینکه خادمان تبرعی امامزادگان و غیر تبرعی که خادمی می‌کنند، خدا وقت آنها را می‌خرد، اظهار داشت: کدامیک از ما تاکنون با خدا معامله مالی کرده‌ایم؟ وعده خدا صادق و او دستگیر است. آنچه نزد ماست از بین می‌رود اما اگر کسی توجهی کرد و کار خیری کرد آن کار خیر می‌ماند. کسی که حسنه انجام دهد ده برابر دریافت می‌کند. مانند کاشت گندم که سنبله ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف با تأکید بر اینکه معامله با خدا را در زندگی خود بگذارید و اندازه مهم نیست، تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که انسان از دنیا می‌رود و رابطه او با ملک قطع می‌شود، اما فرد می‌تواند مالی را وقف کند و برای آن متولی تعیین کند. درواقع وقف اموال راهی برای ارتباط ابدی با دارایی در دنیا است.

او ادامه داد: در جایزه البرز لذت مضاعفی دارم که توانستیم پرچم موقوفه را بلند نگه داریم این وقف برای نسل‌هایی صورت گرفته که ایشان را ندیده‌اند. واقف درواقع کل اموال خود را برای اعتلای عزت انسانی داده و حتی جسد خود را وقف می‌کند.

خاموشی با اشاره به اینکه در وقف خدا اموال را می‌خرد، تصریح کرد: یکی از مهمترین خرید اموال تحبیس العین است، یعنی هیچ فردی خارج از حیطه وقف حق دخالت ندارد. حاکم شرع خود را در چارچوب وقف می‌بیند. وقف مالیات و بیت‌المال نیست و تعریفی جز وقف ندارد، اداره آن با متولی در چارچوب وقفنامه است.

او از فعالیت چهار پروژه مهم در سال جاری یاد کرد و خاطرنشان کرد: بعد از گذشت حدود چهل سال بعد از انقلاب اسلامی میزان وقف در کشور دو و نیم برابر شده است. شخصی که با خدا معامله کرده با شخصی که توفیق نداشته تفاوت دارد. ما در سازمان اوقاف مدافع موقوفات و پیگیر حقوق آنها هستیم و مشاوره ارائه می‌دهیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به انواعی از وقف اظهار داشت: یکی از اقدامات سازمان اوقاف راه‌اندازی سانتریفیوژ برق است که در نظر داریم در نوسان سینوسی برق بتوانیم جریان افت‌ها را مدیریت کنیم که هنگام اوج مصرف برق، کارایی دارد.

خاموشی تصریح کرد: در نظر است در حوزه بهره وری موقوفات در کنار ساختمان سازی و فعالیت تجاری به سمت پیشرفت در حوزه صنایع و تولید کالاهای دانش بنیان برویم که ارزش مضاعف به سمت موقوفات برمی‌گردد.

او یکی از اقدامات در حوزه موقوفات در دستور کار را ساخت شهرک دانش بنیان در جنوب تهران عنوان کرد و گفت: در سازمان اوقاف پیشرفت مردم هدفگذاری شده است. اگر درمورد آبزی پروری صحبت می‌کنیم باید بیش از 30 درصد از دریا استفاده کنیم زیرا در ده سال آینده 7 و 6 دهم میلیارد جمعیت باید غذای خود را از دریا تأمین کنند. در این زمینه برنامه داریم و موانعی هست باید برطرف شود. به موقوفات متصرفی هم توصیه می‌کنم در این زمینه وارد شوند.

رئیس سازمان اوقاف از ورود به بخش هوش مصنوعی یاد کرد و توضیح داد: در بحث هوش مصنوعی برنامه‌های ویژه داریم. صندوق نوآوری که راه‌اندازی شده می‌تواند به جریان تولید علم کمک کند.

در ادامه همایش ملی یاوران وقف، تعدادی از فعالان در عرصه وقف و امور خیریه، تقدیر و تجلیل شدند.

انتهای پیام/

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *