Wp Header Logo 3972.png

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت انتشار شماره‌ی تابستان مجله‌ی به گواهی اسناد «گواه» آئین رونمایی از این فصل‌نامه در مرکز اسناد انقلاب اسلامی با حضور آیت‌الله سید حسن خمینی، حجت‌الاسلام کمساری ریاست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، حجت‌الاسلام مقدم ریاست پژوهشکده انقلاب اسلامی و مدیران و اساتید آن مجموعه و همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی و معاونین مرکز برگزار شد.

در این آئین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با گرامی‌داشت هفته‌ی دفاع مقدس، گفت: از لحظه‌ی بعد از وقوع هر رخداد، «تاریخ» آغاز می شود و جنگ روایت‌ها شروع می‌شود. هرچه از یک حادثه دور می‌شویم تفاوت قرائت‌ها نیز بیش‌تر می‌شود. همان‌طور که دیده‌ایم برخی قربه‌الی‌الله یا برای حفظ نظام دروغ می‌گویند و برخی با هدف دیگری؛ بعضی هم فقط بخشی از واقعیت را نقل می‌کنند و بقیه را نمی‌گویند. فاصله‌ی ما با یک داستان تاریخی جنگ روایت‌ها را تغییر نمی‌دهد، بلکه صرفا امکان راستی امکان‌پذیر را کم می‌کند. واِلا جنگ روایت‌ها در مورد همه‌ی وقایع مربوط به اشخاص، ملت‌ها، شهرها و اقوام وجود دارد.

وی افزود: ما امروز در گسترده‌ترین جنگ روایت‌ها هستیم و یک امپراطوری مقابل جبهه‌ی انقلاب اسلامی وجود دارد و تحقیر آن چیزی را عوض نمی‌کند. اتفاقا دشمن ما قوی است و با این وجود است که زنده مانده‌ایم. ما با دشمنی قوی درافتاده‌ایم

یادگار امام در خصوص چگونگی مواجهه با این امپراطوری گفت: موسسات و مجموعه‌های موجود در زمینه‌ی تاریخ نباید همدیگر را تضعیف کنند، بلکه باید با یکدیگر هم‌افزایی کنند تا کارهای تکراری انجام نشود و مرکز اسناد انقلاب اسلامی و شخص آقای پورمحمدی ظرفیت این کار را دارند.

وی، تجمیع دسترسی به اطلاعات در مراکز مختلف تاریخی و اسنادی همچون دریافت خاطرات را اقدامی خوب دانست و ادامه داد: این موارد باید با تحلیل جامعی که دائماً به روز رسانی می‌شود، همراه شود.

سید حسن خمینی ادامه داد: جمهوری اسلامی آن‌قدر بزرگ است که یک یا چند مجموعه به‌تنهایی نمی‌توانند آن مسیر را دنبال کنند، چراکه هجمه‌ها آن‌چنان سنگین است که یک مرکز به تنهایی نمی‌تواند کار را جلو ببرد و باید تجمیع فعالیت موسسات صورت گیرد.

یادگار امام در پایان گفت: هیچ‌گاه فردی که کاملا هم‌نظر شما باشد نمی‌توان پیدا کرد، بلکه اگر در کلیات اشتراک نظر وجود داشت می‌توان همکاری کرد.

همچنین حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در این آئین رونمایی گفت: شرایط فعلی کشور، منطقه‌ای و جهانی حساس است و نیازمند دقت و مراقبت ویژه توسط همه است. فضاسازی‌ها و تصویرسازی‌های تحریف‌شده، القایی خلاف واقع انجام می‌شود؛ آن هم برای اتفاقاتی که در جریان است چه برسد به وقایع تاریخی.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی اضافه کرد: دفاع از مظلوم در دنیا به تندروی و گسترش قدرت و تروریسم و به هم زدن نظم جهانی تبدیل می‌شود؛ یعنی دنیای ما دنیای تحریف‌هاست.

وی با بیان این‌که دستگاه‌های امنیتی و نظامی ما باید مراقب باشند و خوب تحلیل کنند و تصمیم درست بگیرند، گفت: مجریان هم کاری کنند که تبدیل به قدرت بازدارنده و پیش‌برنده شویم. وظیفه داریم در گزارشگری و روایت‌گری، نکات ظریف و دقیق را برجسته‌سازی کنیم. وظیفه‌ی عمومی ماست که از نظام و رهبری و منافع ملی دفاع کنیم و به اقدامات هم‌افزایی هم نیاز داریم.

ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی  افزود: امروز جوانان ما به تحلیل و تفسیر وقایع و تاریخ که البته موجز و مستند باشد، استقبال خوبی نشان می‌دهند، ما هم در مرکز اسناد انقلاب اسلامی تلاش کرده‌ایم گزارش‌های تاریخی، کوتاه و جذاب و مستند همراه با عکس ‌و وقایع‌نگاری را تهیه و منتشر کنیم، مثلا در مرداد ماه امسال ۱۲۰ گزارش خبری، تحلیلی، تاریخی، خاطره‌نگاری، کتاب و… را به صورت جذاب تهیه و در وب‌سایت مرکز اسناد منتشر کردیم.

وی تصریح کرد: فصل‌نامه‌ی به گواهی اسناد «گواه» در هر شماره موضوعات تاریخی مورد توجه مخاطبان خصوصا جوانان را بررسی خواهد کرد.

وی در پایان گفت: با این اقدامات قصد داریم کاری کنیم تا نسل‌های جوان ما به تاریخ علاقه‌مند شوند و اتفاقات تاریخی را مطالعه کنند، مطالعات تاریخی کمک می‌کند تا به تحلیل درستی از وقایع جاری کشور و جهان دسترسی داشته باشیم ضمن این‌که می‌خواهیم جلوی تحریف تاریخ را هم تا حد ممکن بگیریم چون متاسفانه در حال حاضر تحریف تاریخ و واژگونه‌گویی بسیار باب شده است.

۲۳۲۵۹

source

kheiroshar.ir

توسط kheiroshar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *